Brmennyire erltetettnek tnjk is a prhuzam, ehhez lehet hasonltani a latin nyelv tanulsnak helyzett. Sok szl felismerte, hogy a nyelvtuds fontos elnyhz juttathatja majd a csemetjt, ezrt mr vods korban elkezdik angolra jratni a gyereket, ezt kveti az ltalnos iskolai s a gimnziumi nyelvtanuls, mellette szmos dlutni klnrval s nyelvtanfolyammal. Szerencss esetben tnyleg meg is tanul a nebul angolul, s ha kicsit szorgalmas, akkor taln mg egy idegen nyelven is. Ez a mdszer teht ltszlag valban a legkzvetlenebbnek tn ton ri el a clt. Ennek tkrben termszetesen haszontalan idpocskolsnak tartjk egy holt nyelv tanulst. Ugyangy tvednek azonban, mint a balatoni lngosstk, akik felhborodottan csodlkoznak, ha a pnzes turistk ugyanannyi kiadssal inkbb Mallorcra utaznak, a magyarok pedig feleannyibl inkbb Grgorszgba.
Ha ilyen fantasztikusan clratrk vagyunk az oktatsban, akkor hogyan lehetsges, hogy a nyelvtuds szempontjbl messze elmaradunk az eurpai tlagtl? Hogyan lehetsges, hogy a magyar oktatsbl kikerlk nagy rsze funkcionlis analfabta? Hogyan lehetsges, hogy nem tudunk helyesen mg magyarul sem?
Meggyzdsem szerint az oviangolbl kiindul mdszer tbb krt okoz, mint amennyi haszna van. Mennyit tud angolul egy nagycsoportos vods? Semennyit. Ez valsznleg rosszul esik annak a szlnek, aki mr ilyen korn pnzt ldoz a nyelvrra, de sajnos egy nagycsoportos tnyleg nem tud semmit. s ugyanez igaz az ltalnos iskola als tagozatra is. A szlk ltal idelisnak kpzelt esetben, egy fels tagozatba lp dik mr akr ht ve is tanulhat angolul. Ht v alatt mr rengeteg pnzt s idt szntak a nyelvtanulsra, de az eredmny kzel nulla, s ez mg a kisebbik baj. A nagyobbik baj az, hogy ez alatt az id alatt nem tanult meg a gyerek magyarul, nem tanult meg olvasni s nincs tisztban a magyar nyelvtani alapokkal. Amikor fels tagozatba lp, a tanr azt hiszi, hogy halad angolt kell tantania, hiszen a kis „gniuszok” mr ht ve tanulnak angolul, s bizonyra a nyelvtant is tudjk. Ugyanez a helyzet a gimnziumba kerlve, csak ott mg slyosabb a helyzet, mivel mr 11 ve tanulnak angolul, s gyakorlatilag mg mindig nem tudnak semmit, legalbbis a rfordtott idhz s energihoz kpest biztosan nem. Mit kezd a tanr, amikor az elssk kzl mr mindenki tanult angolul, de mindenki ms szinten van. Tallomra elvesz egy halad knyvet s remnykedik, hogy mindenki tudja az alapokat. Az els sikertelen nyelvvizsga utn kap szbe a szl, s elkezdi klnrkra meg nyri nyelvtanfolyamokra jratni a gyereket, s lm az rettsgire valahogy megvan a nyelvvizsga, a csald elgedetten dlhet htra, a sok ldozatnak meglett a gymlcse. De milyen ron? Rengeteg pnz s rengeteg id rn idelis esetben sikerl szerezni kt nyelvvizsgt, a tuds pedig hamarosan elszll, ha nem hasznljk.
Sokkal tbbre juthatnnk, ha flretennnk a kzvetlen haszonra val trekvst, s hossz tv befektetsknt a latinra koncentrlnnk. vodban s az als tagozat elejn hagyjk bkn a gyereket, tanuljon magyarul, mozogjon sokat, tanuljon meg olvasni, kezdje el a magyar nyelvtant. Negyedik osztlyban pedig jhet az idegen nyelv, mghozz a latin. Mirt a latin? ppen azrt mert holt nyelv. Mi magyarok gyakorlatilag gyis csak olyan idegen nyelvet tanulhatunk, aminek a szerkezete gykeresen eltr a mi nyelvnktl. Meg kell rtennk s el kell sajttanunk egy teljesen j nyelvi logikt. Ezt meg lehet tanulni persze az angolon keresztl is, de az angol nyelvknyvek tlnyom tbbsge nem magyarok szmra rdott, hanem olyan nyelvtanulknak szntk, akiknek az indoeurpai nyelvi logika nem ismeretlen. A magyarok ltal rt nyelvknyvek pedig igazodnak ehhez a lebuttott eurpai irnyzathoz. Hogy lehet az angol igk perfectum tvt msodik alaknak, participiumt pedig „inges” alaknak nevezni, csak azrt, hogy nehogy vletlenl valamilyen nyelvtani szakkifejezst hasznljunk? Pedig ha azt participiumnak mernk nevezni, akkor a dik azonnal ssze tudn kapcsolni a latin participiummal, st az olasz participio-val, a francia participe-pal, stb. Ezt az indoeurpai logikt sokkal knnyebb egy holt nyelv segtsgvel megtanulni, mivel a latinnl kezdetben csak magyarra fordtanak, nem kell beszlni, elg megrteni a mondatokat. Radsul a ktezer ves mdszertan mr letett egyet s mst az asztalra, elg ha nagyszleinkre gondolunk, akik mig tudjk a latin nyelvtani szablyok egy rszt. (Vajon mire emlkeznek majd nyolcvanves korukban az oviangolosok?) Kt-hrom v latintanuls utn pedig jhetnek az l eurpai nyelvek. A rendszeres latin nyelvtanra s a latin szkincsre ptve pedig szinte az sszes manapsg divatos (s valban hasznos) idegen nyelvet sokkal knnyebben meg lehet tanulni. Ha ezzel a mdszerrel a gimnziumban ugyanannyi idt (s tizedannyi pnzt) fordtanak nyelvtanulsra, az rettsgiig hrom-ngy nyelvet is meg lehet tanulni, mghozz sokkal alaposabban s maradandbban. Utna pedig, ha mg ez sem elg, jhet a tbbi nyelv is. Az angol „inges alak” szint nyelvtan alapjn sokkal nehezebb megrteni a francia, nmet, olasz stb nyelvtani rendszereket, de a latint ismerve brmit meg lehet tanulni. Sok olyan ember van, aki csak angolul tud, de olyannal mg nem tallkoztam, aki latinul tud, de ms idegen nyelven nem.
A latinnak persze vannak egyb elnyei is. Az antik kultra olyan mlyen beivdott az ltalnos mveltsgbe, hogy szmos egyb tantrgyban s tmban is segt: irodalom, trtnelem, filozfia. s akkor mg nem is beszltnk azokrl a latin idzetekrl, mondatokrl, amikkel az olvasmnyaink s utazsaink sorn tallkozunk, vagy azokrl a latinizmusokrl, amiket a szakmai nyelvek hasznlnak. Ngy v latintanuls mindenesetre sokkal tbb kiegszt ismeretet ad, mint tizenkt v angol a fenti mdszerrel. St, ha valaki hozzszokott a latintanuls mdszerhez, akkor angolul is ugyangy fog tanulni, s akkor az angoltanuls sorn is sokkal tbb egyb ismeret ragad r.
Taln rviden rdemes megjegyezni azt is, hogy az oxfordi klasszika-filolgia szakos hallgatk jelents rszt a bankszektor alkalmazza, mivel ezek az emberek egyrszt kpesek aprlkos figyelemre s logikus gondolkodsra, msrszt szinte brmit kpesek megtanulni, amiben rendszer van.
Egyrtelmen ltszik teht, hogy a holt nyelvekkel szembeni eltletek s a latin haszontalansgt hirdet knnyelm kijelentsek ellenre a latintanuls gymond „kifizetd”. Latinul azonban mgsem pusztn ezrt kell tanulni, hiszen ez a megkzelts igencsak tvol ll Horatius szellemtl.
Hanem azrt, mert szp.
(Arrabonicus)