Kell-e a latin? (Kerekasztal-beszlgets I.)
A "Knyv s Nevels" folyirat Szerkesztsge 2009.01.12. 07:58

„Kell-e a latin?” – ezt a ltszlag egyszer, m a magyar kultra hagyomnyait s jelenkort egyarnt rzkenyen rint krdst vlasztotta 1990-ben megjelent vitairata cml dr. Borzsk Istvn professzor, a XX. szzadi magyarorszgi kortudomny kiemelked kpviselje. A professzor r a maga rszrl – a mostani beszlgetsben is rszt vllal Takcs Lszl szavaival – „legfbb feladatai egyiknek tekintette…, hogy az elsorvasztott latinoktatst fellessze. Nagy visszhangot kivlt knyvben… polemizlt az eurpai humanizmus legmlyebb hagyomnyait rz latin oktatsa mellett.” A cmben megjellt polmit persze nem Borzsk tanr r kezdte: mondhatni, vszzados hagyomnyai voltak, vannak a krdsnek a magyar iskolk vilgban. Ez a rgi vita korntsem zrult mg le. Taln a magunk vigasztalsul is kijelenthetjk: mg nem dlt el semmi. De kijelenthetjk-e vajon tnyleg? Mg mieltt azonban elkezdennk a magunk kerekasztal beszlgetst a magyarorszgi latintantsrl, arra krem az asztal krl lket, az eszmecsere rsztvevit, hogy nhny szval mutatkozzanak be - kezdte a beszlgetst Balogh Mihly, a kerekasztal modertora. A beszlgets rsztvevi: Ben Klmnn Hegyi Amlia, dr. Gesztesi Enik, Czegldi Sndor, Takcs Lszl.
Ben Klmnn Hegyi Amlia vagyok, 1974-tl 2006-ig tantottam kzpiskolban latin nyelvet, ekzben latin tantrgyszakrt is voltam. Jelenleg nyugdjas vagyok.
Dr. Gesztesi Enik vagyok, hsz ve tantok latin nyelvet s trtnelmet, a harmadik szakom az grg. A gimnziumi tants mellett sszesen ngy vet oktattam egyetemen is. A tants mellett kutatssal is foglalkozom, mdszertani munkim mellett az antik trtnetrs trgykrt kutattam s kutatom, 2007 szn doktorltam, PhD vgzettsget szereztem. Trtnelembl s latin nyelvbl tantrgyszakrt vagyok.
Czegldi Sndor vagyok, 1987 ta tantok latint s trtnelmet. 2006-ban szereztem PhD fokozatot „A latin nyelv tantsa nyolcosztlyos gimnziumban” cm dolgozatommal. Latinbl nyolc- s ngy vfolyamos gimnziumok rszre rtam tanknyvsorozatot, az utbbi sorozattal (cme: Traditio Viva) 2008-ban els helyezst rtem el az kortudomnyi Trsasg plyzatn. Trtnelem tanknyveket is rtam, ezekkel szintn 2008-ban elnyertem az MTA pedaggus kutati sztndjt.
Takcs Lszl vagyok, a Pzmny Pter Katolikus Egyetem Blcsszettudomnyi Karnak Latin Tanszkn tantok, most mr kzel msfl vtizede.
Ksznm. Hadd mutatkozzam be vgl magam is – a kompetencimat, krdezi „jogosultsgomat” nmileg erstend. Balogh Mihly vagyok, a beszlgetsnknek teret biztost folyirat, a Knyv s Nevels fszerkesztje, a lapot kiad OPKM nyugalmazott figazgatja. Itt s most azonban ezeknl fontosabb, hogy korbban latin-magyar szakos tanrknt dolgoztam mintegy negyedszzadon t, valamint hogy ezekben az vekben rendszeresen tantottam latint is – egszen 1999-ig. gy valamennyire bellrl ismerem beszlgetsnk aktulis trgyt.
B. M.: A klcsns bemutatkozs utn most induljunk el a klyhtl, ami esetnkben a latin nyelv hazai tantsnak trtnett jelenti. Ha a klasszikus nyelvek (grg, latin) sorsnak alakulst vizsgljuk a magyar iskolzs jabb kori trtnetben, nagyjbl az utols kt-kt s fl vszzadban, akkor a kvetkez markns fordulpontokrl beszlhetnk:
– 1777, Ratio Educationis: bizonyos helyeken, bizonyos trgyakat, bizonyos felttelek esetn mr magyarul is lehet tantani
– 1844, llamnyelv-trvny: a latin nyelv tantsi nyelvbl ktelez tantrggy alakul
– 1890, „grgptl” trvny: az grg nyelv ktelezbl fakultatv tantrggy vlik
– 1945, a nyolc osztlyos ltalnos iskola bevezetsvel a latin kiszorul a 10-14 ves korosztly tananyagbl, majd ktelezbl fakultatv, vlaszthat msodik idegen nyelv lesz a gimnziumi osztlyok egy rszben, a humn tagozaton.
Elfogadhat-e rszben-egszben ez a korszakols, esetleg hol s mennyiben kvnnk ezt mdostani, rnyalni, finomtani?
T. L.: Alapveten elfogadhat a korszakols, m vlemnyem szerint ezek a fordulpontok elzmnyeikben, mg ha mindegyik a klasszikus nyelvek oktatst rintette, nagyon is klnbzk.
Az els, 1777-es rendelkezs s az egsz latin rint folyamat, amely 1844-ig tartott, annak a kulturlis, tudomnyos forradalomnak a kvetkezmnye, amely Nyugat-Eurpbl elindulva vgl a Habsburg birodalmat, gy Magyarorszgot is elrte. Ennek a folyamatnak tbb, jl ismert sszetevje volt: egyfell a nemzeti nyelvek flrtkeldse, a nemzeti nyelveken val tudomnyossg eltrbe kerlse (a XVII. szzadtl megindult tudomnyos fejldssel a latin nyelv – az j terminusok szksgessge miatt – nem tudott lpst tartani. Egyes terleteken (orvostudomny, jog, katolikus egyhz) mg tartotta ugyan magt a latin, de az let legtbb terletn (kzigazgats, kereskedelem stb.) mr kiszorult. Magyarorszgon, ahol a magyar ajk lakossg nem rte el az sszlakossg 50%-t, a latin nemesi s hivatali nyelvknt a trsadalom fels rtegeinek rintkezsi nyelve volt (ahogy Jkai mondta: lingua paterna – senkit sem srt, hiszen senki). Az 1777-es rendelkezs teht az eurpai folyamatok kvetkezmnye volt. 1844-es trvny br ennek folytatsa, valjban mgis inkbb a nemzeti identitstudat ersdsnek politikai dntse.
Az 1890-es vltozs krlmnyeit nem ismerem kzelebbrl, de a kor oktatspolitikai problmi tkrben gy tnik, hogy a f ok a kzoktatsban rsztvev trsadalmi csoportok sszettelnek megvltozsa, s a szzadvg j munkaer ignynek srget ksztetse volt. Vagyis e korszakhatrnl is elsdlegesnek tnnek a megvltozott kls krlmnyek.
E korszakhatroktl annyiban tr el az 1945-s vltoztats, hogy annak oka abszolt politikai volt. A latin nyelv az j hatalom szmra a rgi, kivltsgos nemesi trsadalom, a katolikus egyhz kzoktatsban megjelen szimbluma volt. Szmzse, ilyen drasztikus visszaszortsa sem pedaggiai, sem ltalnos kls trsadalmi nyomssal nem magyarzhatk. „Kontroll anyagknt” rdemes lenne sszehasonltani pldul, hogy miknt alakult a latin nyelv tantsa a szomszdos, 1955-tl szovjetmentes Ausztriban.
G. E.: Alapveten szerintem is elfogadhat a korszakols, de Lacinak igaza van a korszakols okait s elzmnyeit tekintve. n is gy ltom, hogy az els hrom szakasz egy trsadalmi-trtnelmi folyamat eredmnye, de szerintem oly dnt vltozst nem hoznak a latin nyelvvel kapcsolatosan, mint a negyedik szakasz. Pldul a Ratio Educationis megjelense utn is megmaradt a latin nyelv favorizlsa a magyarorszgi kzp- s felsoktatsban. Az 1844-as trvny nemzetgazdasgi okait megrthetjk, de Kossuth Lajos is hangslyozza, hogy a tudomnyokban sohasem szabad a latint httrbe szortani. Azt rta 1841-ben, a Pesti Hrlapban, hogy „Soha ne felejtsk, hogy latin nyelven tantani a tudomnyokat, s humanisztikus alapokra pteni a tantst kt klnbz dolog…”
Az 1890-as vltoztats szerintem a polgri fejlds kvetkezmnye, Kossuth tette meg a „grgptl” bevezetsre a javaslatt. Persze ez szomor, mgis lthat, hogy a grg visszaszorulsval prhuzamosan a latin pozcija rendkvl ers maradt, Az 1899-ben elfogadott tanterv szerint meghatroznak tartjk a latin nyelv tantst, szinte dupla raszmban oktatjk, mint a magyart.
Az 1945-s vltoztats oka abszolt politikai volt, de szerintem mr a kt vilghbor kztt is lthatunk negatv tendencikat. Ilyen volt 1924-ben a relgimnzium bevezetse, vagy az 1927-es s 1930-as trvnyek, amelyek nyomn hat v leforgsa alatta a latin nyelv az els helyrl a harmadikra szorult vissza. Az 1935. vi VI. tv. nyomn, militarista megfontolsbl megntt a magyar, trtnelem stb. raszma, a latin rovsra. Erre kvetkezett az 1945-s fordulat, de ez nem elzmnyektl mentes.
Cz. S.: n a fordulatok helyett – bizonyos mrtkig persze azokat is elfogadva – inkbb a vltozsi folyamatokra helyeznm a hangslyt. Szerintem is legalbb a 18. szzad kzepig kell visszamennnk, s onnan kvetnnk a folyamatokba gyazott fordulatokat, a magyarorszgi latin nyelv szerept, iskolai tantst illeten. Akkoriban Magyarorszgon a hivatalos nyelv, s a gimnziumi tants nyelve is a latin volt mg, st az iskolban bntettk a magyarul beszlket. A Ratio Educationis ppen a hasznossga miatt tartotta szksgesnek a latin tantst. Egyrszt, mert ez a hivatalos nyelv, msrszt mert "e nyelv hasznlata mr szinte anyanyelvv s sajtt vlt". A Ratio… hangslyozta, hogy a magyarorszgi latinsgra kell oktatni az ifjsgot, mert erre van kzleti igny.
Gimnziumainkban a 19. szzad els felben fokozatosan lpett a latin tantsi nyelv helybe a magyar. A reformtusok 1833-ban, az evanglikusok 1841-ben, vgl a katolikusok 1844-ben tettk a magyart tannyelvv. Ezzel a lpssel a latin, mint a htkznapi letben hasznos nyelv, kezdett httrbe szorulni. Szchenyi Hunnia cm munkjban hosszasan rvelt a „holt zsarnok” ellen, de azrt nem akarta kisprni az oktatsbl. Azt mondta, hogy a latin „legyen az iskolinkban tantva ezentl is, de nem kirekesztleg, hanem csak mint egyik trgya a tanulsnak…”
rdekes, hogy mg a dualizmus kornak vezet oktatspolitikusa, Krmn Mr is azt hangslyozta, hogy a magyarorszgi latinsg rtse legyen a f cl. a vlemnyt nemzeti trtnelmnk s irodalmunk latinos hagyomnyaival, jellegvel indokolta.
A hivatalos oktatspolitika llspontja mellett a 20. szzad elejtl formldott az ellentbor is. Rousseau nagyhats nevelsi regnyhez, az Emilhez visszanylva, amelyben az r semmilyen szerepet nem sznt sem a latin, sem az grg tantsnak, helytelentettk a gimnziumi latintantst. A tantrgy negatv megtlsre klnsen a Nyugat hasbjain akad szmos plda, br a klasszikus stdiumok fontossgrl szl rs is bven elfordul ugyanott.
1945 utn markns vltozsok trtntek a magyar oktatsgyben, s ennek els lpse a nyolcosztlyos gimnzium megszntetse volt. Ezutn mr csak ngyosztlyos gimnziumi keretekben folyt a latintants, ahol mr eltrltk a ktelez latin rettsgit. A vltozsok mgtt erteljesen ott munklt az a vlekeds, hogy a latin az elz korszak elnyom osztlynak kivltsga volt, s visszaszortsa sszefgg ennek az osztlynak httrbe szortsval.
Termszetesen pedaggiai rvek is elhangzottak a latin ellen, ezekre j plda Kiss rpd visszaemlkezse, aki szerint a korabeli oktatspolitikhoz kzel ll szakmai krkben megoldand szakmai problmaknt effle, a latin megszntetse fel mutat krdsek vetdtek fl: nyjt-e a latintants olyan mltbli eligazt mintkat, melyeknek ismerete a jelen megrtshez is elengedhetetlen? Gazdagtja-e a tudatot? sztnzi s fejleszti-e a kritikai gondolkodst? Megknnyti-e az idegen nyelvek tanulst, javtja-e a tanulsi kpessget? Milyen trgyak ptolhatjk a latinnak a gondolkodst forml hatst? Kr, hogy ez a kivl szakember nem rszletezi a feltett krdsekre adott vlaszokat.
B. M.: Hogyan rhatnnk le a latintants ltalnos llapott (sokak szerint mltatlan s megalz „mlyreplst”) az 1948-tl 1989-ig terjed idszakban? Csak negatvumok mondhatk el a hazai latintantsnak errl a negyven vrl? Csak s kizrlag ideolgiai (el)nyoms ldozata volt a latintants az emltett korszakban?
T. L.: az 1948-89 kztti oktats legnagyobb baklvse az orosz nyelv ktelezv ttele volt, s ez bizony – brmily furcsn hangzik is – befolysolta a latin nyelv helyzett is. Miutn ugyanis az orosz lett a f idegen nyelv, a latin olyan nyelvekkel knyszerlt msodik nyelvknt versenyezni, mint az angol, nmet vagy az itt-ott mg tantott francia vagy olasz.
Miutn a latin a megtrt kategriba tartozott, szinte trvnyszer volt, hogy az orosz mell inkbb l idegen nyelvet vlasztottak tanulni a szlk. A latin emiatt a „futottak mg” kategriba kerlt. (Sokkal kedvezbb lett volna a helyzete, ha nmet vagy angol „fnyelv” mellett lehetett volna vlasztani.)
A latin presztzse – ksznheten a kzoktatsban dolgoz tanroknak – mgis nagyon magas volt, az egyetemek latin tanszkein ugyanis nem volt tmegoktats, aminek eredmnyeknt a latintanrok vfolyamuk legkivlbbjai voltak. (A latinszakosok megbecsltsge mg ma is kirvan magas a blcsszkarokon.)
G. E.: n gy ltom, hogy 1948 s 1989 kztti idszakrl nem csak negatvumokat lehet mondani. Noha a latin megtrt tantrgy lett, az 1960-as vek mlypontja utn, amikor is a latin raszma s becslete minimlisra cskkent, mgis 1970-ben, majd 1980-ban kt vizsglat kszlt, amikor is feltrtk a latin tants gondjait. Ennek nyomn cikkek jelentek meg a latin nyelv fontossgrl. Emellett mkdtt az kortudomnyi Trsasg versenye, Arpinba, a nemzetkzi Cicero-fordt versenyre rendszeresen utaztak dikok, s elremutat kezdemnyezs volt az ELTE latin tanszk vezetjnek, a Minisztriummal 1986 decemberben folytatott trgyalsa is a tbbletpontokrt. Ez is siker volt.
Sajnos, n gy vlem, hogy akkor mg mindig tbb erfeszts trtnt, mint most. n ekkor harmadik nyelvknt tanulhattam a latint, de legalbb tanulhattam. Fl, hogy az elkvetkez vekben mg gy sem lesz pnze az igazgatknak e nyelv megtartsra.
B. K.-n: 1974-tl a gimnziumokban bizonyos tagozatokon (biolgia, kmia, magyar) ktelezen tanultk heti hrom rban a gyerekek a latin nyelvet s a grg-latin kultrt. Ez segtett „megtartani” a latint azokban az vekben.
B. M.: A fentebb emltett „kls” vltozsok kapcsn, velk prhuzamosan milyen fontosabb „bels” vltozsokrl beszlhetnk a hazai latin tants trtnetben – elssorban a clokat, a tananyag(ok) tartalmt, illetve a tants metodikjt illeten?
T. L.: nincs ugyan rltsom az elmlt ktszz v latintantsra, de a kezembe kerlt tanknyvek alapjn azt mondanm, hogy az erteljesen grammatikai s nyelvi kszsgfejleszt oktats helybe a klasszikus mveltsg alapjainak megismertetse kerlt. Ma a kvetelmny a kzoktatsban nem a tkletes nyelvtuds, hanem az, hogy a dikok minl tbbet tudjanak az eurpai kultrnak is alapjait jelent kori vilgrl. (Borzsk tanr r meslte egyszer, hogy amikor jrt egyetemre a mg latin nyelven kszl szakdolgozatokat sokan a glykkal fordttattk latinra.)
G. E.: a tantsban valban nagyobb hangslyt helyeznk a szvegek olvassa s a nyelvtan mellett a kultrtrtnetre. mint korbban. De szerintem ez nem azt jelenti, hogy a nyelvtan s a szvegolvasst httrbe szortannk.
Nemrg vizsglat al vettem a legjabb, mdostott NAT mveltsgi terleteit, mennyiben jelenik meg a klasszikus mveltsg tantsa az egyes tantrgyak sorn, s sajnos meg kellett llaptanom, hogy egyre kevsb. Azt azonban gyakorl tanrknt ltom, hogy a magyar nyelvi tudsuk a gyerekeknek kritikn aluli, gy egyre nehezebben rtik meg, hogy pontosan tanuljanak meg nyelvtani szablyokat. Ezrt gondolom azt, hogy minl hamarabb bevezetjk a latin nyelvet az ltalnos iskolban, annl nagyobb lehetsget kapunk a gyerekek nyelvtani kpessgnek fejlesztsre.
A metodikban sok jtsra lenne szksg, jnnek az interaktv tblk, az internet is kihvst jelent, s nem ltom, hogy ebben lenne valami jts a latin nyelvben, kszlnnek-e segdanyagok stb.
B. M.: Mi s hogyan vltozott a rendszervltst kvet els vtizedben (nagyjbl az ezredfordulig) a latintantsban? Gondolok itt tbbek kztt az egyhzi fenntarts iskolk, illetve a nyolc- s hatosztlyos gimnziumok jbli megjelensre.
T. L.: 1988-ban kezdtem tanulmnyaimat az ELTE-n, s a megntt rdekldst – nemcsak a latin-, hanem minden nyelvszakos tanr irnt – a 90-es vek elejtl tapasztaltam. Ekkor a kzpiskolk, zleti vllalkozsok, magntanulk kerestk azokat a hallgatkat, akik erre vagy arra a nyelvre tantottk ket. A kzpiskolk sokszor kpests (diploma) nlkl is alkalmaztak negyed-tdves hallgatkat. Ehhez jrult az orosztanrok tkpzse. A 90-es vekben sokan s sokfle mdon tanultak latinul.
B. K.-n: a latintants a rendszervlts utn egy ideig a renesznszt lte. A statisztikai adatokbl, amelyeket sajt tapasztalataim is megerstenek, megllapthat, hogy az 1990-es vek elejtl a latint vlaszt dikok szma ltvnyosan megntt. Tbb ignyes gimnziumban – nyolc-, hat- s ngyosztlyosokban egyarnt! – bevezettk a latin tantst, pldul az llami iskolkban a humn, kommunikcis s biolgia tagozatok esetben, valamint az egyhzi iskolk jelents rszben. A latinnak a rendszervltst kvet renesznsza magval hozta a tantrgy oktatsnak tartalmi megjtst is. Elkszltek az j ignyeknek megfelelen az j tanknyvek: az ltalnos iskolai tanknyvek, a 6-8 osztlyos gimnziumok tanknyvei.
Az akkori, szempontunkbl kedvez jelensg okai sszetettek voltak: ilyenek pldul, mint a szlk, kollgk pozitv emlkei a mveltsgnek e terletrl, vagy a ktelez orosz nyelv megsznse. Az orosz nyelv helybe lphetett az iskolk ltal ajnlott egyik lehetsgknt a latintants, hiszen a jl kpzett, okos, rtkes latintanrok kznl voltak, kszen lltak a latin tantsra.
Cz. S.: a latin szempontjbl pozitv folyamatok a rendszervlts eltti vekben kezddtek, amikor egyre tbb lehetsg addott, hogy ismt tantani lehessen ezt a klasszikus tantrgyat fiatalabb korosztlyoknak is. Az egykori gimnazistk egy rsze mg meglett emberknt is hls volt azrt, hogy valamikor latint tanulhatott, mert ezzel a nyelvvel fegyelmezett gondolkodst, mveltsget szerzett, s a latin segtette ms idegen nyelv tanulst. Jelents rszben nekik ksznhet, hogy a rendszervlts krl jra teret nyert a latin a gimnziumokban.
G. E.: 1989-ben, frissen vgzett tanrknt s latinosknt csodt ltnk meg. Csodnak tartottuk azt, hogy egy j, szabad szellemben kezdhetnk el dolgozni, tovbb, hogy visszatrhet az iskolkba a latin tants. Szerintem e nyelv abban az idben a szabad vlaszts jelkpe volt, s gy jl ptolta az egyre jobban httrbe szorul orosz nyelvet. Prhuzamosan, vfolyamonknt kt-hrom nagy ltszm csoportban tantottuk a nyelvet. Az ids kollgk klnsen tmogattk, valamint az igazgatk is rdekeltek voltak abban, hogy elmondhassk, hogy az iskoljukban tantjk ezt a klasszikus mveltsget kzvett nyelvet. 1997-ben rettsgizett az a humn osztly a gimnziumunkban, amelyben mindenkinek ktelez volt latint tanulni. A kvetkez humn osztlyban ezt az elvet mr nem tudtuk elfogadtatni sem a szlkkel, sem a tanrokkal.
B. M.: Hogyan alakult a latintants helyzete a kzoktatsban a legutbbi vtizedben? Mifle grbvel rhat le a trend, s mivel, milyen okokkal magyarzzuk a vltozsokat? (Trsadalmi megtls, oktatsirnytsi s pedaggus szakmai megtls, tmogats vagy ellenzs stb.)
T. L.: a fordulpont az ezredfordul krnykre tehet. Ekkorra tehet a blcsszvgzettsg ltalnos lertkeldse, illetve a blcsszkarokon oktatott, nem klasszikus blcsszszakok (szociolgia, politolgia, pszicholgia, kommunikci vagy keleti s szaki nyelvek) felrtkeldse. s akkor mg nem beszltnk az oktatsi kormnyzat azon rendelkezseirl, amelyek a latintants visszaszorulst eredmnyeztk. Ezt a folyamatot tetzte be a bolognainak nevezett folyamat, de az mr egy msik problma…
G. E.: attl tartok, hogy vitathatatlanul igaz a fellendls utni megtorpans. Az 1995-s kormnyrendelet rendelkezik a NAT bevezetsrl, itt a latin mr az l idegen nyelvek kz kerl, s kimondjk, hogy „az l idegen nyelv mellett a msodik nyelv lehet a latin is”. 1999-ben mdostjk a Nemzeti alaptantervet, 2001-ben bevezetik a helyi tanterveket. Ezekben az l idegen nyelvek tantsra mg nagyobb hangslyt helyeznek, gy kezddik a latin visszaszorulsa.
B. K.-n: a rendszervltst kvet szk vtizedre jellemz, igazi virgkort lassanknt kezdte flvltani a latin tantrgy tantsnak a mind szembetnbb hanyatlsa. A felfel vel szakasz szerintem is nagyjbl az 1997/98-as tanvig tartott, az utna bekvetkez fordulat nyomn viszont lassan fogyni kezdett a latint tanulk szma.
Termszetesen tbb oka volt ennek is. Kzlk csak nhnyat, taln a legfontosabbakat hadd soroljam! Elszr is nyilvnvalan cskkentette a latintants tert a humn- s reltagozatok megszntetse, pedig a tagozatos oktatsban konkrtan rezhettk a dikok a latin szksgessgt. Lassanknt befejezdtek az orosztanri tkpzsek, ugyanakkor mind nagyobb ltszmban kpeztek lnyelv-tanrokat a felsoktatsban is.
Nem erstette a latintants eslyeit az sem, hogy a felsoktatsban egyre cskkent azoknak a szakoknak, terleteknek a szma, ahol msodik idegen nyelvknt elfogadtk a latint, illetve a latin rettsgi felttele volt a felvtelinek. Radsul az els Nemzeti alaptantervbl, a kilencvenes vek kzepn majdnem kirekesztdtt a latin, vgl egy fl mondat erejig mgis csak megfogalmaztk a nyelv tantsnak a lehetsgt.
B. M.: Milyen a latintants helyzete napjainkban? Nagy a baj? Netn nincs semmi baj, a mostanra kialakult helyzet a termszetes, amit gy kell elfogadni, ahogyan alakul(t)?
B. K.-n: bizony elg nagy bajban van a latintants. Ha ilyen temben fogynak a tanulk, rvid idn bell vgkpp kiszorul a latin a kzoktatsbl. Ma az iskolk tbbsgben heti 3 rban tantjk a latint msodik idegen nyelvknt – mr ahol egyltaln tantjk. Ez radiklis raszmcskkenst jelent, mert voltak iskolk, ahol heti 5 rban, st magasabb raszmban is tanultak. A ma mg latint tant gimnziumok kisebb rszben heti 2 rban vagy 3. idegen nyelvknt 7. s 8. rban tanulhatjk a dikok a latint. Az ltalnos iskolk egy rszben kt vig ktelezen tanuljk a nyelvet, azutn fakultatvv vlik, de ezt az alacsony ltszm miatt ezt mr nem is mindig engedlyezi az igazgat. Hasonl a helyzet az egyhzi iskolkban is. Nhny kzpiskola humn, esetleg biolgia tagozatn ma is ktelez a latin. De lteznek olyan iskolk is, ahol csak szakkri keretek kztt lehet tanulni a latin nyelvet, esetleg „nulladik” vagy kilencedik rban.
Az iskolk nagy rszben a latinos csoportokat sokszor szinte csak a latintanrok „ereje”, harckszsge tartja meg, akik olykor egyszemlyes harcot folytatnak a latinrt, s ebben a harcukban nagyon sokszor egyedl maradnak – fknt a vidki kisvrosokban, ahol eleve egyedl kpviselik a szakmt. A latintanrt adott esetben senki sem vdi meg (tisztelet a kivtelnek), httrbe szorul a tantestletben, perifrikus szerepe van, mg ha hoz is eredmnyeket az iskolnak. Br egy-egy kivl latintanr kivvhatja kollgi krben a megbecslst, a trsadalmi megtlsben valjban nem tartoznak a „rangos” tanrok kz.
G. E.: a helyzet most szerintem sem tl rzss. Az elmlt tanvben oktatsi vezetkpzn diplomztam, s ennek keretben szakdolgozati tmaknt foglalkoztam a latin tants mltjval s jelenvel. Ebben a dolgozatban megllaptottam, hogy fellendls, visszaess, btorts, visszaszorts, tmogats, megtrs jellemezte a latin tants trtnetisgt. Szerintem, most az erteljes visszaess fog kvetkezni, ha nem figyelnek oda a helyzetre az rdekeltek. A statisztikk is ezt a feltevst igazoljk. 2003 s 2008 kztt 38%-kal esett vissza a szakjukat tant latin tanrok arnya. 2008-ra a latin nyelvet tanulk szma a rendszervlts idejn tanulk szma al esett. A sajt gimnziumomban, a Garay Jnos Gimnziumban 18 ve indult jra e nyelv tantsa, vfolyamonknt kt-hrom csoporttal. Most a 9. vfolyamosok kzl hatan vlasztottk a latint, s nem tudom, hogy a kvetkez tanvben indul-e ilyen ltszm esetn.
Az egyetemek – az okaikat megrtem – lehetv teszik, hogy elkpzettsg nlkl a dikok latin szakra jelentkezzenek s jrjanak. Mindekzben magra hagyjk a kzpiskolai latin oktatst, pedig szakmailag nem mindegy, hogy 12-14 vesen kezdik a gyerekek e szemlyisg – logika – memriafejleszt trgy tanulst, vagy csak 18 vesen. Vlemnyem szerint a tantrgyvlaszts szempontjbl nagyon fontos, hogy milyen mdon krik, jutalmazzk az egyetemek a latin elismereteket. Itt tapasztalhat a legelkesertbb helyzet: csak a blcsszplyn szorgalmazzk, a jogi, orvosi, gygyszerszeti egyetemeken, ahol tanulni kell latinul, nem fogadjk el azt, sem a felvteli vizsgn, sem az egyetemi tanulmnyok alli mentessghez. A nyelvvizsgrt szerezhet tbbletpontok szmtsa is a latintants ellenben hat: a nyelvvizsga kvetelmny j, alapos munkt ignyel a tanulktl, tanroktl egyarnt, a kzpfok nyelvvizsgt azonban egyre kevsb krik az egyetemek. Plusz pontok mg jrnak rte, de a diplomhoz mr nem tudjk felhasznlni a tanulk. A jelentsge cskken, s mivel a felvteli sorn mr csak 50 pont jr sszesen nyelvvizsg(k)rt – egy kzpfok „c” vizsga 35 pont, egy felsfok 50 pont! – nincs szksg a msodik nyelvbl szerzett nyelvvizsgra.
Szerintem ezekbl a tnyekbl vezethet le a latin nyelv hanyatlsa: az intzmnyvezetk, a szlk s a dikok inkbb az l idegen nyelvek tanulsa fel fordulnak. Az igazgatkon, az nkormnyzatok anyagi helyzetn is nagyon sok mlik. Ksztettem egy krdvet a Tolna megyei gimnziumok igazgati szmra. Mindssze ketten jeleztk, hogy szvesen alkalmaznnak latin szakos tanrt. Az ltaluk adott vlaszok elemzse sorn megllaptottam, hogy egyesek tudatosan felvllaljk a „latin gyet”, msok viszont – nem alaptalanul – a knnyebb megoldst elfogadva az ltalnos, az OKM ltal is sugallt megoldst vlasztjk. 2003-ban kzpontilag cskkentettk az alaptantervi anyagot tz szzalkkal. Trtnelemtanr is vagyok, ott pldul arrl van sz, hogy a gyerekek olvasgassanak forrsokat, tudjanak bellk kiolvasni valamilyen sszefggseket, de az adatok, – vagy pldul a nyelvtantsban a nyelvtani kategrik megtanulsa! – ezek egyre kevsb fontosak.
Vgl, de nem utolssorban kiemelnm a NAT 2007-es mdostst, melybl az ltszik, hogy kisebb szerepet fog kapni a latin nyelv a kzpfok oktatsban, ugyanis a latin kisebb szerepet jtszik a kvetelmnyek lersban, az l idegen nyelvek alapelveinek s cljainak meghatrozsa sorn egy mondatban emlti a rendelet: „Msodik nyelvknt tanthatk holt nyelvek is, melyek tanulst az alaptanterv nem szablyozza.”
Most ltalnos- s kzpiskolban tantjuk a latint, ngy-hat s nyolcosztlyos iskolkban egyarnt. Az ltalnos raszm kett a hat- s nyolcosztlyos iskolkban, hrom ra a ngyosztlyos rendszerben. Fl azonban, hogy ez az rakeret tovbb fog cskkenni, pedig legalbb ngy-t alapra, plusz fakultci s szakkr kellene ahhoz, hogy eurpai szint kpzst (Nmetorszg, Belgium stb.) tudjunk nyjtani. Ma azonban ez inkbb idea.
sszefoglalva gondolataimat, igenis nagy bajt ltok, minden vben egyre tbb iskolban sznik meg a latin oktats, csak egy elktelezett iskolavezets, elktelezett tanrok, s jl tjkoztatott szlk tudjk azt megmenteni.
B. M.: Arra krem a volt tantrgyfelels, kzoktatsi szakrtt, fejtse ki bvebben is, hogy vlemnye szerint milyen, iskoln kvli s milyen bels, negatv sszetevk hatnak napjainkban a latintants eslyeire?
B. K.-n: a latin eslyei ellen munkl az a trsadalmi bizonytalansg, a biztos, hatrozott rtkrendnek az a hinya, amely pldul az ltalnos mveltsg ma rvnyes meghatrozsa krl szlelhet. E nlkl azt sem tudjuk egyrtelmen s biztosan megmondani, hogy mit, milyen ismereteket vrhatunk el egy rettsgizett fiataltl a 21. szzad elejn. Olyan mrv eltoldsok vannak ma mr a gimnziumban, hogy pldul egyes tantrgyakban egyetemi szint kvetelmnyek vannak, de pldul az nekra heti egy rra szklt.
Kls hatsknt emltenm a tovbbiakban a trsadalom pragmatikus szemllett, a humn mveltsg fokozatos lertkeldst, s ezekbl ereden azt a trsadalmi rdektelensget a latin irnt, mely a nyelv rtkeinek nem ismeretbl is fakadhat. Vltozott a vilg, vltoztak benne a szlk s az iskolk is. Az elz vtizedekben felnvekedett szlknek mr nem voltak pozitv tapasztalatai a latintantsrl, Az iskola pedig mr nem a kultra fellegvra, hanem „szolgltat”. A praktikus angol nyelv mind inkbb trt hdt (hozzteszem, az egsz vilgon, de msutt a latintants mellett), s az egyre erteljesebb szli kvetelsnek eleget kellett tenni az iskolkban. gy a tantrgy tantsnak lehetsgt gyakran ezek a helyi ignyek korltozzk.
Az igazgatk, akiknek meghatroz szerepk van, hisz tlk fgg, indtanak-e latin csoportot az iskolban, vagy nem, a szlk ignyeinek kiszolgli – tisztelet a kivtelnek. Korbban tbb igazgat is vllalta – n magam ismerek nem egy ilyen igazgatt a fvrosban! –, hogy azt mondja a szlknek: kedves szl, ha nem tetszik a latin, el lehet vinni nyugodtan a gyereket mshov is, sok gimnzium van mg Pesten. Ma ezt mr nem vllaljk az igazgatk, helyette a szli vagy a tanuli ignyekre hivatkoznak, ha nem indtanak latin csoportot.
A gyerekek termszetesen elre nem ltjk a latintanuls elnyeit, haterejt. Tbbnyire ksbb jn r a dik s a szl, hogy milyen eslyt mulasztott el. Pedig csak az iskolban vagy magntanrnl lehet latint tanulni, a nyelviskolk ezt ugyanis nem preferljk. Csak a nagyon elrelt szlk dntenek gy, hogy az angol vagy nmet nyelv utn a latin nyelvet tanulja a gyermekk. Sok dik majd csak a felsoktatsi tanulmnyai alatt s utn fogalmazza meg, mennyire elengedhetetlen az a tuds, amelyhez kizrlag a latinrkon juthattak hozz.
A tanulk motivltsgt egyes kzponti intzkedsek is cskkentettk: nhny ve mr nem lehet pluszpontokat szerezni a felvtelin a latin nyelv tanulsrt, tudsrt. Addig kt v tanulsrt, ngy v tanulsrt, a latin rettsgirt pluszpontot kapott a felvteliz tbb felsoktatsi intzmnyben. Ma csak „l” nyelv kzpfok C tpus nyelv vizsgjrt lehet plusz pontokat kapni. De egyes egyetemek, pl. SOTE, kommunikcis fiskola ebbl a latint kizrtk. Igaz, a jogtudomnyi egyetemek szban ignylik a latintudst. Azutn meg ma mr az OKTV eredmny sem vltja ki az rettsgit, mint korbban, csak pontot jelent a felvtelinl. Ugyanakkor mg a latin szakra jelentkezknek sem kell latinbl rettsgiznik.
B. M.: Ki mivel szeretn kiegszteni ezt a helyzetelemzst?
T. L.: Valban megindult az utbbi egy-msfl vtizedben egy jl rzkelhet eltolds a szolgltat iskola – megrendel tanul/szl viszonyrendszer irnyba, s mivel a trsadalmi rdeklds tendenciit kzvett megrendeli oldal „ejteni” ltszik a latint, az oktatsszervezi oldal a (kzponti irnytstl az iskolig) knytelen ennek megfelelni.
G. E.: n a szlk szerept hangslyoznm klnsen. Kulcsszerep az vk, ppen ezrt az meggyzsk, tvlati rdekeik flismertetse kulcsfeladatunk neknk, latintanroknak. Nagyobb hangslyt kellene fordtanunk a szlk meggyzsre. Azzal azonban nem rtek egyet, hogy a megrendeli oldal ejtette a latint, s aztn az oktatsszervezi oldal ejtette a latint. Szerintem ppen fordtva: mivel nincsen motivci, nincs „jutalmazs” a kzpontbl az igazgatk fel, valban ejtik a latin nyelv tantst. Az a vlemnyem, hogy „fntrl” kellene elindtani a vltoztatsokat, s rdekeltt kellene tenni minden rsztvevt a vltoztatshoz.
Megltsom szerint – s ebben vitznk Amllal – a humn mveltsg nem rtkeldtt le, ltalban a mveltsg rtkeldik le, s ebben valamennyire a humn mveltsg is. A humn szakmk – blcssz, jog – irnt cskken az rdeklds napjainkban, s ez jelentkezik az egyetemi kpzsben is, kevesebb dikot vesznek fel azokra az egyetemekre, melyek e szakmkat kpzik. vek mlva azonban vltozhat e helyzet. Ugyanakkor az orvosi plya presztzse nvekszik, gy rthetetlen, hogy nem tmogatjuk a latin nyelv tanulst a relosztlyokban sem, hiszen az orvosi egyetemeken ktelez a latin tanuls. Teht – vlemnyem szerint – a latin nyelv tantsban trtn hanyatls nem, vagy nem csak a humn mveltsg visszaszorulsval fgg ssze. S egyetrtek az elttem szlkkal, hogy csak ksbb jnnek r a dikok arra, hogy mit mulasztottak el, amikor nem tanultak latint a kzpiskols veik sorn. Jelenleg a tantvnyaim harmada hrom nyelvet tanul, az egyik l nyelvet klnrban tanuljk, hogy ne essenek el a kt l idegen nyelv tanulstl.
Cz. S.: egy-egy iskolban a latintants eslyeit illeten szerintem is nagyon sok mlik az igazgatn. De sok mlik a tantestleten is. A kollgkon, akik megszavazzk pedaggiai programjt, helyi tantervt.
B. K.-n: Sndor vlemnyt a tantestlet szereprvnyest lehetsgrl knytelen vagyok tapasztalatbl cfolni. Az esetek tbbsgben meg sem krdezi a testletet az igazgat, hogy egyltaln legyen-e latin, vagy hogy milyen sllyal legyen, ha maga gy tli meg, hogy nincs r szksg, mert nincs r igny. Ilyenkor aztn nincs is mirl dntenie a testletnek – latin gyben.
B. M.: Hogyan tlik meg a szakemberek a nyelvtants versus (kori) kultrakzvetts dilemmjt, mostani arnyait s esetleges vltoztatsi ignyt? Az errl idnknt fllngol vitk kln rdekessge persze, hogy mindkt tbort a latintants jvjnek fltse motivlja, amikor azt lltja, hogy a tlls ra, ha ersdik a kultrakzvetts, vagy ppen ellenkezleg, a nyelvi kpzs dominancija.
Cz. S.: a tantrgy nvhasznlatrl, illetve ennek mgttes tartalmrl, arrl tudniillik, hogy a nyelvtants vagy az kori kultra rtkeinek thagyomnyozsa-e a fontosabb, valban folytak s folynak vitk a szakmban. Engedtessk meg nekem, hogy a magam vlaszt ebben a krdsben egy kicsit messzebbrl, „tvlatosabban” indtva fogalmazzam meg.
Korunk egyik jelents, nagyon is gyakorlati pedaggiai problmja: legyenek-e rtkpreferencii a tanrnak, s trekedjen-e ezek tadsra, vagy passzvan figyelje a nvendkek rtkvlasztst? Vlemnyem szerint az erklcsi rtkek tgabb krvel, amit a zsid-keresztny s grg-rmai hagyomnyokra pl eurpai civilizci kpvisel, meg kell ismertetni a tantvnyokat, st trekedni kell arra, hogy magukv tegyk. Csak kzbevetleg jegyzem meg: A teljesen rtk semleges, csak oktatsi clokat szolgl iskolt az eurpai tradci ngyilkossgnak tartom.
Az emltett eurpai civilizcis alaprtkek kz sorolhatjuk elssorban a szeretet, tolerancia, tiszteletrzs, a kulturlis javak megbecslse, emberiessg (humanitas) rtkeit, s ezek kzvettsnek idelis tantrgya lehet a latin. Egy nmet klasszika-filolgus, Viktor Pschl szerint a humanitas birtokosa a mveltsgnek, a kultrnak is birtokosa. A humanits gazdag tartalmbl pedig azok a dikok kpesek valami tbbletet befogadni, akik latinul tanulnak. ppen ezrt, a magasabb pedaggiai cl rdekben n a krdsben szembelltott kt szempontot nem fordtanm egyms ellen. Inkbb a megvalsthat (s megvalstand) harmnijukban hiszek. A latin nyelv szvegek zenethez persze a latin nyelvtan tanulsval jut el a dik, nyilvn sokkal nehezebb krlmnyek kztt, mint az anyanyelv szvegekhez a magyarrn vagy a hittanrn. E krlmnyekre tekintettel, sokkal kevesebb latin szveget lehet feldolgozni, de sokkal alaposabban. Ezrt tbb lehetsg addik a gondolatok s az azokat rejt formk mlyebb megismersre, megrtsre s befogadsra. Radsul a megrtett eszttikai s erklcsi zenet kifejtsnek nincs akkora knyszere s slya, mint pl. magyar irodalom s hittan esetben.
T. L.: meghatroz jelentssel brhat az is, ha tantrgyunkat a „latin” nvhasznlattal illetjk, szemben a „latin nyelv” megnevezssel. Itt arrl van sz, hogy – br a hivatalos tantrgyi neve latin nyelv –, a latintanrok egy rsze mgsem pongyolasgbl rszesti elnyben egyszeren a latint. Sokan gy vlik, akkora sllyal kell szerepelnie a tantrgy tartalmban az kori mveltsg kzvettsnek, hogy kifejezbb a latin a latin nyelv helyn.
G. E.: ppen az elmlt hten, nyelvi munkakzssg-vezetknt rszt vettem egy nmet nyelvi bemutat rn. Az ra sorn a kisebbsgi nmet irodalom egy jeles alakjt mutatta be egy kollgm. Az ra utn a nmet szakos tanrok arrl beszlgettek, hogy egyltaln fontos-e az irodalom tantsa nyelvi rkon. S akkor n megnyugodtam: az rimon lehetsgem van antik kultrt, irodalmat, trtnelmet, mvszetet, filozfit, letmdot tantani. S nem is szeretnm, hogy ez megvltozzon. Fontos mindkett, de Sndorhoz hasonlan n is gy gondolom, hogy csak szvegeken keresztl ismerhetjk meg a kultrt, teht az igazi latinosnak a nyelvi kpessgeit is fejlesztennk kell. Tantrgyunk neve ppen ezrt „latin nyelv s kultra” lehetne.
B. M.: Hol van a helye a gyakorlatban a latin nyelvnek a kzponti s a helyi tantervezsben, s hol volna a helye optimlisan?
B. K.-n: amikor folyt a nemzeti alaptanterv jabb tdolgozsa, elszr egyszeren kihagytk belle a latint. Mint tantrgy szekrtnek, referensnek, levelet kellett rnom az OM-be, hogy mint az elzben, az tdolgozott alaptantervben is kapjon helyet a latin. A latintants a tbbszr mdostott alaptantervek megjelense nyomn, minden prblkozsunk ellenre, egyre szernyebb keretek kz szorult. Megenged jelleg lett a tants.
A tantervkszts eltt meg kellett volna fogalmazni vilgosan, mi a mai korban az ltalnos mveltsg. Ez lett volna az alap, amelybl ltrehozhat az rtelmes, sszehangolt, konszenzuson alapul, felelssggel vllalt tanterv, melynek jellemzje, hogy a hagyomnyokat folytatja, s az j kvetelmnyeknek, ignyeknek megfelel. Amg ez nem szletik meg, addig minden tudomnyterlet a sajt tantrgyainak prblja kiharcolni a legtbb tananyagot, raszmot stb. Ebben a harcban csak a gyerek lehet a nagy vesztes, s persze a latin.
G. E.: tbb helyi tanterv kidolgozsban, tdolgozsban vettem mr rszt. Mindig voltak kzponti tmutatsok, javaslatok, keretraszmok. Az egyes iskolk munkakzssgei ezen bell prbltk kiharcolni a legoptimlisabb tantsi-tanulsi feltteleket. S valban, mintha egyre rosszabbak lennnek a lehetsgek: a gyerekek raszmai cskkennek, s ezen bell a latin tants rakeretei is, tudniillik az OKM legjabb javaslata szerint tovbb cskken a msodik nyelv tantsra fordthat rk szma (2-3 ra). Az optimlis a 3-4 ra lenne szerintem, fakultcis lehetsggel a 11-12. vfolyamon.
Cz. S.: e krds kapcsn a bsg zavarval kszkdm, hiszen a nemrg megvdett doktori szakdolgozatom ppen a latin tantrgy tantervi krdseivel foglalkozott. Anlkl, hogy – hely s id hjn – most az egsz dolgozatot felidznm, csak egyetlen, szerintem meglehetsen elhanyagolt aspektusra hadd hvjam fl a figyelmet. Az empatikus kszsgrl van sz, amelynek erstse ismereteim szerint nem jellemz a tantervelmleti szakirodalomra. Pedig ez sem idegen a tantrgyunktl. Az elmlt vszzadokban ppen azrt tanultak a fiatalok rmai hskrl, hogy felnttknt azokhoz hasonlan helyt lljanak. A mai vilgban erre kevs esly van, hiszen nincsenek hbork, ahol Mucius Scaevolaknt vagy Horatius Coclesknt kellene vdelmezni a kzssgt. Az emptia fejlesztsre mgis rdemes gyelni, mert az embertrsi kapcsolatokban a serdlkor vlasztvonal. Ekkor ugyanis a trsadalmi szocializldsnak olyan szakaszhoz rkezik az ifj, amelyben a tudatos konvencik, a beilleszkedsi szerepek s mintk bels kvetsi ignye mintegy elfojtja a vals rzelmi llapotokat, aminek az emptia kszsg az egyik vesztese a serdl szemlyisgnek formldsban. Sokan meg is rekednek ezen a szinten, s az emptia hinya felnttknt is a jellemzjk marad. E hiny elkerlshez segthet – tbb ms „ernye” mellett – a latintants a maga jl megvlasztott s interpretlt kori pldival.
B. M.: Mi a helyzet a tananyaggal, annak tartalmval s terjedelmvel? Milyen irnyba kellene vltoztatni, ha kellene egyltaln?
G. E.: a latin tananyag szerintem ltalban j, a szerzkkel arnyosan foglalkozunk, j a nyelvtan, a fordts s a kultrtrtnet arnya is. A tananyagba azonban rdekesebb esemnyeket, erklcsi tanulsgokat tartalmaz mesket, szvegeket, trtneteket vonnk be, klnsen a 11. vfolyam anyagba.
Tapasztalatom szerint egyre tbbet kell a nyelvtannal foglalkozni, ugyanis a dikok magyar nyelvtani tudsa egyre hinyosabb. Az l idegen nyelvek tantsa sorn is inkbb a szvegrtsi feladatok kerltek eltrbe a pontos fordtssal szemben. Ezrt latin rkon tbbet kell foglalkozni a precz fordtssal, elemzssel.
Van azonban sajnos egy nem tl rmteli megllaptsom. A szakdolgozatom ksztse sorn ttekintettem, hogy milyen slyt kap a klasszikus trgyak tantsa a kzpfok oktatsban. Azt vizsgltam, hogy az ppen most mdostott NAT-ban s a gimnziumom ltal hasznlt tanknyvekben mely mveltsgi terletekben (Magyar nyelv s irodalom, Ember s trsadalom, Idegen nyelvek, Mvszetek), valamint, hogy ezeken bell milyen sllyal szerepel a klasszikus tuds oktatsa. Megllaptsom, hogy egyre kevesebb teret kap az antik kultra tantsa a kzpiskolkban, mint amit megrdemelne, beigazoldott. Sajnlatos az is, hogy az egyes tantrgyak nincsenek sszehangolva. Pedig ennek a korszaknak a tantsa nagy erklcsi pldkkal szolgl, amik az ember viselkedsre s jellemnek fejldsre is pozitvan hathatnnak.
B. K.-n: ebbl a szempontbl a tanri plym sorn a legszembetnbb vltozsok a tananyag tematikjban trtntek. Eleinte ugyanis csak klasszikus szvegeket olvastunk, ksbb ajnlottknt mr megjelentek a kzpkori s az jkori szvegek is a tanknyvekben.
B. M.: Hogyan tlik meg a szakemberek a latintants mdszertani kultrjt? Ha kellene, mit kellene ez gyben vltoztatni, jtani?
G. E.: A mdszertan tern kevs vltozst ltok. Kevs a tovbbkpzs. Vidki tanrknt gy rzem, hogy magamra vagyok hagyva. Nagyon kell figyelnem, hogy valami vltozst szleljek, hogy valaki megszltson. Amennyire n tudom, nincs rdekkpviseleti szervezetnk sem. gy vlem, hogy kevs j, modern szemllet anyag jelenik meg, Nem kszlnek segdanyagok, pldul az interaktv tblk hasznlathoz, nem kszlnek j anyagok CD-n, DVD-n, s ezek elksztshez megfelel segtsget sem kapunk. Pedig ahhoz, hogy e trgy is kpes legyen a kompetenciaalap oktatsra, olyan tanrkra van szksg, ahol a tanr laptopot hasznl, kpeket mutat, power pointos bemutatanyagokat kszt. m ezek elksztse nagyon idignyes, ms trgyakbl is kzponti anyagok llnak rendelkezsre. Kik ksztik ezeket? Kihez lehet fordulni? Mirt nem jn ltre egy csoport, ami ezekkel foglalkozik? Mostanban e krdsek foglalkoztatnak engem, a tanrt.
B. K.-n: Az rk megtervezsben, vltozatos mdszerek bemutatsval kellene segteni a kollgk munkjt (szvegolvass, nyelvtan, mveldstrtnet arnyainak bemutatsval). Be kellene vezetni az iskolkban a grg-latin kultra napjt, melyre a szlket is meg kell hvni.
B. M.: Milyen adekvt tantsi eszkzket javasolnnak a latintants mdszertani kultrjnak a megjtshoz?
B. K.-n: a kzpiskolban egy „hivatalos”, azaz tanknyvestett tanknyvnk van. A felsoktatsban is hasznlatos egy ilyen tanknyv, melyet mi elssorban nyelvvizsga felksztsre hasznlunk. Vannak ugyan forgalomban mg ms, nagyon j tanknyvek is, de csak a tanknyvv nyilvntottakat vehetik meg az iskolk, gy teht nyilvnvalan csekly a tanknyvvlasztk. n sok tanknyvet hasznltam a ktelez mellett, gy lett teljes a munkm.
Egybknt nem kell fetisizlni a tanknyveket. Nem a tanknyvn mlik a tantrgy eredmnyessge. Minden a tanron mlik: egy j tanr kell, s minden problma megolddik. A tanr szemlyisge, tudsa a meghatroz a latinban, de szinte minden tantrgyban. A tanknyv alapm, a tanuls segtje.
Ms a helyzet a taneszkzkkel. Modern taneszkzk, kiadvnyok sajnos nem llnak a rendelkezsnkre. Ez nagy hinyossg. Mg az OKSZI jelentetett meg egy magnkazettt, melyen Borzsk professzor r olvasta fel a leckket a hivatalos tanknyvbl. Nagyon sokat segtett a versek olvassakor. Egyni munkmmal sikerlt ttetetnem CD-re. Nem kaphat, a kollgk a tovbbkpzsen egymsnak adtk t, gy terjedt. Ezen kvl Dr Katalin tanrn Ritmusok DVD-je hasznlatos, de mr ez sem kaphat. Ugyancsak nagyon jl hasznlhat Gesztelyi tanr r DVD-je, amely tematikusan mutatja be a rmai kor emlkeit, malkotsokat. Nlunk a mvszettrtnsz kollgk is hasznltk. gy tudom, ez sem kaphat. Szval knytelenek voltunk a tv-bl felvenni egynileg msorokat, hogy sznesebb, rthetbb tegyk tantrgyunkat. Vagyis a taneszkzeink lehetnnek szlesebb spektrumak, de a tanknyveink megfelelek, nem kell jakat alkotni.
G. E.: magam is mindig azt vallottam, hogy nem tanknyveket tantunk, hanem tantrgyat. A tanknyv csak segt a tantrgyak elsajttsban. gy n sem a tanknyvek bsgben vagy szkssgben ltom a latin nyelv tantsa krli problmk gykert. ltalnos s kzpiskolra vonatkoztatva sszesen kb. harminc tananyag van forgalomban. Ez elg is lenne, a baj azonban az, hogy ezekbl keveset tudnak a dikok megrendelni, mivel pnzben be van hatrolva a rendels az iskolkban.
A msik problma, hogy nem minden j knyv rendelhet meg tanknyvknt, mint ahogyan pldul Czegldi Sndor kollgnk knyvei sem. Az elmlt vekben „megjult” a gimnziumi tanknyvcsald (N. Horvth Margit – Nagy Ferenc), sajnos azonban tovbbra is nagyon sok hiba maradt benne.
Amit pozitvumknt tudok felhozni e knyvekkel kapcsolatban, hogy kibvtettk a kultrtrtneti anyagokat, s tbb nyelvtani magyarzat, gyakorlat van bennk. A nyelvvizsgra, versenyekre trtn felkszlshez tbb nagyon j knyv ll rendelkezsre, gy a Monostori Martink ltal ksztett latin nyelvknyv, a tesztknyv, s kszlt mg egy a szbeli nyelvvizsgkra trtn felkszlst segt kis knyv is. Ltezett egy Gradus ad Parnassum c. feladat- s szveggyjtemny is (Mayer Erika – Tegyey Imre), amit az OKTV-hez, nyelvvizsghoz legjobban tudtunk hasznlni, a kiad ltalam feltett krdsre adott vlasza szerint azonban ezt a knyvet „bezztk”. Nem is rtem, hogy hogyan trtnhet ilyesmi, mindenesetre most e knyvet msoljuk, tovbbra is hasznljuk. Kellennek azonban mg CD-k, DVD-k, hanganyagok.
B. M.: Mi most a helyzet a latin rettsgi krl? Minden rendben? Vagy vannak ott is gondok?
B. K.-n: egsz plymon azt tapasztaltam, hogy szvesen vlasztjk a tanulk a latint rettsgi tantrgyknt. (Szerencsre, vagy a kollgk ldozatos munkja kvetkeztben, ezt a hajlandsgukat megtartottk a ktszint rettsgi rendszerben is.) Sajnos az orszgos, sszestett statisztikai adatok nmileg ellentmondanak az n szemlyes tapasztalatomnak. Mg 1994/95-ben 1178 tanul rettsgizett latinbl, az rettsgizk sszltszmnak 1,2%-a, addig 2001/2002-ben mr csak 650 dik rettsgizett, az sszltszm 0,9%-a.
G. E.: …s az n adataim szerint a helyzet tovbbra sem rzss, de azrt bztat. 2005-ben 550 tanul rettsgizett, mg 2007-ben 616 tanul. Teht, kicsit nvekedett az arny. Br sajnos az a megltsom, hogy a kvetkez vekben vissza fog esni az rettsgizk szma, mert csak a blcsszkarok jutalmazzk, vrjk el a latin rettsgit. Az elz vekben azt tapasztaltam, hogy tantvnyaim kzl tbben gyakran inkbb a latint vlasztottk az l idegen nyelv helyett negyedik trgyknt. Sokan pedig kt idegen nyelvbl – gy latinbl is – rettsgit tettek. Most azonban mirt tegyk ezt? gy gondolom, hogy ez mr csak klti krds…
B. M.: Tartsunk rvid szemlt a klnbz latin nyelvi tanulmnyi versenylehetsgek fltt!
(Folytats a kvetkez cikkben!)
|