PORTA LATINA
INTROITUS/BELPS
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
SCHOLA/ISKOLA
 
UTILIA/HASZNOSAK
 
VOCABULA/SZTRAK

Finly Henrik alapmve online is elrhet

2) LATIN-MAGYAR-LATIN

3) LATIN-MAGYAR

4) LATIN-MAGYAR-LATIN

5)  LATIN-MAGYAR-LATIN

6) MAGYAR-LATIN

 

 
ANTHOLOGIA
 
CATENAE/LINKEK
 
OPERA/MVEK
 
VISITORES/LTOGATK
Induls: 2004-09-28
 
SCRIPTA/RSOK, CIKKEK
SCRIPTA/RSOK, CIKKEK : Kell-e a latin? (Kerekasztal-beszlgets I.)

Kell-e a latin? (Kerekasztal-beszlgets I.)

A "Knyv s Nevels" folyirat Szerkesztsge  2009.01.12. 07:58

„Kell-e a latin?” – ezt a ltszlag egyszer, m a magyar kultra hagyomnyait s jelenkort egyarnt rzkenyen rint krdst vlasztotta 1990-ben megjelent vitairata cml dr. Borzsk Istvn professzor, a XX. szzadi magyarorszgi kortudomny kiemelked kpviselje. A professzor r a maga rszrl – a mostani beszlgetsben is rszt vllal Takcs Lszl szavaival – „legfbb feladatai egyiknek tekintette…, hogy az elsorvasztott latinoktatst fellessze. Nagy visszhangot kivlt knyvben… polemizlt az eurpai humanizmus legmlyebb hagyomnyait rz latin oktatsa mellett.” A cmben megjellt polmit persze nem Borzsk tanr r kezdte: mondhatni, vszzados hagyomnyai voltak, vannak a krdsnek a magyar iskolk vilgban. Ez a rgi vita korntsem zrult mg le. Taln a magunk vigasztalsul is kijelenthetjk: mg nem dlt el semmi. De kijelenthetjk-e vajon tnyleg? Mg mieltt azonban elkezdennk a magunk kerekasztal beszlgetst a magyarorszgi latintantsrl, arra krem az asztal krl lket, az eszmecsere rsztvevit, hogy nhny szval mutatkozzanak be - kezdte a beszlgetst Balogh Mihly, a kerekasztal modertora. A beszlgets rsztvevi: Ben Klmnn Hegyi Amlia, dr. Gesztesi Enik, Czegldi Sndor, Takcs Lszl.


Ben Klmnn Hegyi Amlia vagyok, 1974-tl 2006-ig tantottam kzpiskolban latin nyelvet, ekzben latin tantrgyszakrt is voltam. Jelenleg nyugdjas vagyok.

Dr. Gesztesi Enik vagyok, hsz ve tantok latin nyelvet s trtnelmet, a harmadik szakom az grg. A gimnziumi tants mellett sszesen ngy vet oktattam egyetemen is. A tants mellett kutatssal is foglalkozom, mdszertani munkim mellett az antik trtnetrs trgykrt kutattam s kutatom, 2007 szn doktorltam, PhD vgzettsget szereztem. Trtnelembl s latin nyelvbl tantrgyszakrt vagyok. 

Czegldi Sndor vagyok, 1987 ta tantok latint s trtnelmet. 2006-ban szereztem PhD fokozatot „A latin nyelv tantsa nyolcosztlyos gimnziumban” cm dolgozatommal. Latinbl nyolc- s ngy vfolyamos gimnziumok rszre rtam tanknyvsorozatot, az utbbi sorozattal (cme: Traditio Viva) 2008-ban els helyezst rtem el az kortudomnyi Trsasg plyzatn. Trtnelem tanknyveket is rtam, ezekkel szintn 2008-ban elnyertem az MTA pedaggus kutati sztndjt.

Takcs Lszl vagyok, a Pzmny Pter Katolikus Egyetem Blcsszettudomnyi Karnak Latin Tanszkn tantok, most mr kzel msfl vtizede.

Ksznm.  Hadd mutatkozzam be vgl magam is – a kompetencimat, krdezi „jogosultsgomat” nmileg erstend. Balogh Mihly vagyok, a beszlgetsnknek teret biztost folyirat, a Knyv s Nevels fszerkesztje, a lapot kiad OPKM nyugalmazott figazgatja. Itt s most azonban ezeknl fontosabb, hogy korbban latin-magyar szakos tanrknt dolgoztam mintegy negyedszzadon t, valamint hogy ezekben az vekben rendszeresen tantottam latint is – egszen 1999-ig. gy valamennyire bellrl ismerem beszlgetsnk aktulis trgyt.

B. M.: A klcsns bemutatkozs utn most induljunk el a klyhtl, ami esetnkben a latin nyelv hazai tantsnak trtnett jelenti. Ha a klasszikus nyelvek (grg, latin) sorsnak alakulst vizsgljuk a magyar iskolzs jabb kori trtnetben, nagyjbl az utols kt-kt s fl vszzadban, akkor a kvetkez markns fordulpontokrl beszlhetnk:

1777, Ratio Educationis: bizonyos helyeken, bizonyos trgyakat, bizonyos felttelek esetn mr magyarul is lehet tantani

1844, llamnyelv-trvny: a latin nyelv tantsi nyelvbl ktelez tantrggy alakul

1890, „grgptl” trvny: az grg nyelv ktelezbl fakultatv tantrggy vlik

1945, a nyolc osztlyos ltalnos iskola bevezetsvel a latin kiszorul a 10-14 ves korosztly tananyagbl, majd ktelezbl fakultatv, vlaszthat msodik idegen nyelv lesz a gimnziumi osztlyok egy rszben, a humn tagozaton.

Elfogadhat-e rszben-egszben ez a korszakols, esetleg hol s mennyiben kvnnk ezt mdostani, rnyalni, finomtani?

T. L.: Alapveten elfogadhat a korszakols, m vlemnyem szerint ezek a fordulpontok elzmnyeikben, mg ha mindegyik a klasszikus nyelvek oktatst rintette, nagyon is klnbzk.

Az els, 1777-es rendelkezs s az egsz latin rint folyamat, amely 1844-ig tartott, annak a kulturlis, tudomnyos forradalomnak a kvetkezmnye, amely Nyugat-Eurpbl elindulva vgl a Habsburg birodalmat, gy Magyarorszgot is elrte. Ennek a folyamatnak tbb, jl ismert sszetevje volt: egyfell a nemzeti nyelvek flrtkeldse, a nemzeti nyelveken val tudomnyossg eltrbe kerlse (a XVII. szzadtl megindult tudomnyos fejldssel a latin nyelv – az j terminusok szksgessge miatt – nem tudott lpst tartani. Egyes terleteken (orvostudomny, jog, katolikus egyhz) mg tartotta ugyan magt a latin, de az let legtbb terletn (kzigazgats, kereskedelem stb.) mr kiszorult. Magyarorszgon, ahol a magyar ajk lakossg nem rte el az sszlakossg 50%-t, a latin nemesi s hivatali nyelvknt a trsadalom fels rtegeinek rintkezsi nyelve volt (ahogy Jkai mondta: lingua paterna – senkit sem srt, hiszen senki). Az 1777-es rendelkezs teht az eurpai folyamatok kvetkezmnye volt. 1844-es trvny br ennek folytatsa, valjban mgis inkbb a nemzeti identitstudat ersdsnek politikai dntse.

Az 1890-es vltozs krlmnyeit nem ismerem kzelebbrl, de a kor oktatspolitikai problmi tkrben gy tnik, hogy a f ok a kzoktatsban rsztvev trsadalmi csoportok sszettelnek megvltozsa, s a szzadvg j munkaer ignynek srget ksztetse volt. Vagyis e korszakhatrnl is elsdlegesnek tnnek a megvltozott kls krlmnyek.

E korszakhatroktl annyiban tr el az 1945-s vltoztats, hogy annak oka abszolt politikai volt. A latin nyelv az j hatalom szmra a rgi, kivltsgos nemesi trsadalom, a katolikus egyhz kzoktatsban megjelen szimbluma volt. Szmzse, ilyen drasztikus visszaszortsa sem pedaggiai, sem ltalnos kls trsadalmi nyomssal nem magyarzhatk. „Kontroll anyagknt” rdemes lenne sszehasonltani pldul, hogy miknt alakult a latin nyelv tantsa a szomszdos, 1955-tl szovjetmentes Ausztriban.

G. E.: Alapveten szerintem is elfogadhat a korszakols, de Lacinak igaza van a korszakols okait s elzmnyeit tekintve. n is gy ltom, hogy az els hrom szakasz egy trsadalmi-trtnelmi folyamat eredmnye, de szerintem oly dnt vltozst nem hoznak a latin nyelvvel kapcsolatosan, mint a negyedik szakasz. Pldul a Ratio Educationis megjelense utn is megmaradt a latin nyelv favorizlsa a magyarorszgi kzp- s felsoktatsban. Az 1844-as trvny nemzetgazdasgi okait megrthetjk, de Kossuth Lajos is hangslyozza, hogy a tudomnyokban sohasem szabad a latint httrbe szortani. Azt rta 1841-ben, a Pesti Hrlapban, hogy „Soha ne felejtsk, hogy latin nyelven tantani a tudomnyokat, s humanisztikus alapokra pteni a tantst kt klnbz dolog…”

Az 1890-as vltoztats szerintem a polgri fejlds kvetkezmnye, Kossuth tette meg a „grgptl” bevezetsre a javaslatt. Persze ez szomor, mgis lthat, hogy a grg visszaszorulsval prhuzamosan a latin pozcija rendkvl ers maradt, Az 1899-ben elfogadott tanterv szerint meghatroznak tartjk a latin nyelv tantst, szinte dupla raszmban oktatjk, mint a magyart.

Az 1945-s vltoztats oka abszolt politikai volt, de szerintem mr a kt vilghbor kztt is lthatunk negatv tendencikat. Ilyen volt 1924-ben a relgimnzium bevezetse, vagy az 1927-es s 1930-as trvnyek, amelyek nyomn hat v leforgsa alatta a latin nyelv az els helyrl a harmadikra szorult vissza. Az 1935. vi VI. tv. nyomn, militarista megfontolsbl megntt a magyar, trtnelem stb. raszma, a latin rovsra. Erre kvetkezett az 1945-s fordulat, de ez nem elzmnyektl mentes.

Cz. S.: n a fordulatok helyett – bizonyos mrtkig persze azokat is elfogadva – inkbb a vltozsi folyamatokra helyeznm a hangslyt. Szerintem is legalbb a 18. szzad kzepig kell visszamennnk, s onnan kvetnnk a folyamatokba gyazott fordulatokat, a magyarorszgi latin nyelv szerept, iskolai tantst illeten. Akkoriban Magyarorszgon a hivatalos nyelv, s a gimnziumi tants nyelve is a latin volt mg, st az iskolban bntettk a magyarul beszlket. A Ratio Educationis ppen a hasznossga miatt tartotta szksgesnek a latin tantst. Egyrszt, mert ez a hivatalos nyelv, msrszt mert "e nyelv hasznlata mr szinte anyanyelvv s sajtt vlt". A Ratio… hangslyozta, hogy a magyarorszgi latinsgra kell oktatni az ifjsgot, mert erre van kzleti igny.

Gimnziumainkban a 19. szzad els felben fokozatosan lpett a latin tantsi nyelv helybe a magyar. A reformtusok 1833-ban, az evanglikusok 1841-ben, vgl a katolikusok 1844-ben tettk a magyart tannyelvv. Ezzel a lpssel a latin, mint a htkznapi letben hasznos nyelv, kezdett httrbe szorulni. Szchenyi Hunnia cm munkjban hosszasan rvelt a „holt zsarnok” ellen, de azrt nem akarta kisprni az oktatsbl. Azt mondta, hogy a latin „legyen az iskolinkban tantva ezentl is, de nem kirekesztleg, hanem csak mint egyik trgya a tanulsnak…” 

rdekes, hogy mg a dualizmus kornak vezet oktatspolitikusa, Krmn Mr is azt hangslyozta, hogy a magyarorszgi latinsg rtse legyen a f cl. a vlemnyt nemzeti trtnelmnk s irodalmunk latinos hagyomnyaival, jellegvel indokolta.

A hivatalos oktatspolitika llspontja mellett a 20. szzad elejtl formldott az ellentbor is. Rousseau nagyhats nevelsi regnyhez, az Emilhez visszanylva, amelyben az r semmilyen szerepet nem sznt sem a latin, sem az grg tantsnak, helytelentettk a gimnziumi latintantst. A tantrgy negatv megtlsre klnsen a Nyugat hasbjain akad szmos plda, br a klasszikus stdiumok fontossgrl szl rs is bven elfordul ugyanott.

1945 utn markns vltozsok trtntek a magyar oktatsgyben, s ennek els lpse a nyolcosztlyos gimnzium megszntetse volt. Ezutn mr csak ngyosztlyos gimnziumi keretekben folyt a latintants, ahol mr eltrltk a ktelez latin rettsgit. A vltozsok mgtt erteljesen ott munklt az a vlekeds, hogy a latin az elz korszak elnyom osztlynak kivltsga volt, s visszaszortsa sszefgg ennek az osztlynak httrbe szortsval.

Termszetesen pedaggiai rvek is elhangzottak a latin ellen, ezekre j plda Kiss rpd visszaemlkezse, aki szerint a korabeli oktatspolitikhoz kzel ll szakmai krkben megoldand szakmai problmaknt effle, a latin megszntetse fel mutat krdsek vetdtek fl: nyjt-e a latintants olyan mltbli eligazt mintkat, melyeknek ismerete a jelen megrtshez is elengedhetetlen? Gazdagtja-e a tudatot? sztnzi s fejleszti-e a kritikai gondolkodst? Megknnyti-e az idegen nyelvek tanulst, javtja-e a tanulsi kpessget? Milyen trgyak ptolhatjk a latinnak a gondolkodst forml hatst? Kr, hogy ez a kivl szakember nem rszletezi a feltett krdsekre adott vlaszokat.

B. M.: Hogyan rhatnnk le a latintants ltalnos llapott (sokak szerint mltatlan s megalz „mlyreplst”) az 1948-tl 1989-ig terjed idszakban? Csak negatvumok mondhatk el a hazai latintantsnak errl a negyven vrl? Csak s kizrlag ideolgiai (el)nyoms ldozata volt a latintants az emltett korszakban?

T. L.: az 1948-89 kztti oktats legnagyobb baklvse az orosz nyelv ktelezv ttele volt, s ez bizony – brmily furcsn hangzik is – befolysolta a latin nyelv helyzett is. Miutn ugyanis az orosz lett a f idegen nyelv, a latin olyan nyelvekkel knyszerlt msodik nyelvknt versenyezni, mint az angol, nmet vagy az itt-ott mg tantott francia vagy olasz.

Miutn a latin a megtrt kategriba tartozott, szinte trvnyszer volt, hogy az orosz mell inkbb l idegen nyelvet vlasztottak tanulni a szlk. A latin emiatt a „futottak mg” kategriba kerlt. (Sokkal kedvezbb lett volna a helyzete, ha nmet vagy angol „fnyelv” mellett lehetett volna vlasztani.)

A latin presztzse – ksznheten a kzoktatsban dolgoz tanroknak – mgis nagyon magas volt, az egyetemek latin tanszkein ugyanis nem volt tmegoktats, aminek eredmnyeknt a latintanrok vfolyamuk legkivlbbjai voltak. (A latinszakosok megbecsltsge mg ma is kirvan magas a blcsszkarokon.)

G. E.: n gy ltom, hogy 1948 s 1989 kztti idszakrl nem csak negatvumokat lehet mondani. Noha a latin megtrt tantrgy lett, az 1960-as vek mlypontja utn, amikor is a latin raszma s becslete minimlisra cskkent, mgis 1970-ben, majd 1980-ban kt vizsglat kszlt, amikor is feltrtk a latin tants gondjait. Ennek nyomn cikkek jelentek meg a latin nyelv fontossgrl. Emellett mkdtt az kortudomnyi Trsasg versenye, Arpinba, a nemzetkzi Cicero-fordt versenyre rendszeresen utaztak dikok, s elremutat kezdemnyezs volt az ELTE latin tanszk vezetjnek, a Minisztriummal 1986 decemberben folytatott trgyalsa is a tbbletpontokrt. Ez is siker volt.

Sajnos, n gy vlem, hogy akkor mg mindig tbb erfeszts trtnt, mint most. n ekkor harmadik nyelvknt tanulhattam a latint, de legalbb tanulhattam. Fl, hogy az elkvetkez vekben mg gy sem lesz pnze az igazgatknak e nyelv megtartsra.

B. K.-n: 1974-tl a gimnziumokban bizonyos tagozatokon (biolgia, kmia, magyar) ktelezen tanultk heti hrom rban a gyerekek a latin nyelvet s a grg-latin kultrt. Ez segtett „megtartani” a latint azokban az vekben.

B. M.: A fentebb emltett „kls” vltozsok kapcsn, velk prhuzamosan milyen fontosabb „bels” vltozsokrl beszlhetnk a hazai latin tants trtnetben – elssorban a clokat, a tananyag(ok) tartalmt, illetve a tants metodikjt illeten?

T. L.: nincs ugyan rltsom az elmlt ktszz v latintantsra, de a kezembe kerlt tanknyvek alapjn azt mondanm, hogy az erteljesen grammatikai s nyelvi kszsgfejleszt oktats helybe a klasszikus mveltsg alapjainak megismertetse kerlt. Ma a kvetelmny a kzoktatsban nem a tkletes nyelvtuds, hanem az, hogy a dikok minl tbbet tudjanak az eurpai kultrnak is alapjait jelent kori vilgrl. (Borzsk tanr r meslte egyszer, hogy amikor jrt egyetemre a mg latin nyelven kszl szakdolgozatokat sokan a glykkal fordttattk latinra.)

G. E.: a tantsban valban nagyobb hangslyt helyeznk a szvegek olvassa s a nyelvtan mellett a kultrtrtnetre. mint korbban. De szerintem ez nem azt jelenti, hogy a nyelvtan s a szvegolvasst httrbe szortannk.

Nemrg vizsglat al vettem a legjabb, mdostott NAT mveltsgi terleteit, mennyiben jelenik meg a klasszikus mveltsg tantsa az egyes tantrgyak sorn, s sajnos meg kellett llaptanom, hogy egyre kevsb. Azt azonban gyakorl tanrknt ltom, hogy a magyar nyelvi tudsuk a gyerekeknek kritikn aluli, gy egyre nehezebben rtik meg, hogy pontosan tanuljanak meg nyelvtani szablyokat. Ezrt gondolom azt, hogy minl hamarabb bevezetjk a latin nyelvet az ltalnos iskolban, annl nagyobb lehetsget kapunk a gyerekek nyelvtani kpessgnek fejlesztsre.  

A metodikban sok jtsra lenne szksg, jnnek az interaktv tblk, az internet is kihvst jelent, s nem ltom, hogy ebben lenne valami jts a latin nyelvben, kszlnnek-e segdanyagok stb.

B. M.: Mi s hogyan vltozott a rendszervltst kvet els vtizedben (nagyjbl az ezredfordulig) a latintantsban? Gondolok itt tbbek kztt az egyhzi fenntarts iskolk, illetve a nyolc- s hatosztlyos gimnziumok jbli megjelensre.

T. L.: 1988-ban kezdtem tanulmnyaimat az ELTE-n, s a megntt rdekldst – nemcsak a latin-, hanem minden nyelvszakos tanr irnt – a 90-es vek elejtl tapasztaltam. Ekkor a kzpiskolk, zleti vllalkozsok, magntanulk kerestk azokat a hallgatkat, akik erre vagy arra a nyelvre tantottk ket. A kzpiskolk sokszor kpests (diploma) nlkl is alkalmaztak negyed-tdves hallgatkat. Ehhez jrult az orosztanrok tkpzse. A 90-es vekben sokan s sokfle mdon tanultak latinul.

B. K.-n: a latintants a rendszervlts utn egy ideig a renesznszt lte. A statisztikai adatokbl, amelyeket sajt tapasztalataim is megerstenek, megllapthat, hogy az 1990-es vek elejtl a latint vlaszt dikok szma ltvnyosan megntt. Tbb ignyes gimnziumban – nyolc-, hat- s ngyosztlyosokban egyarnt! – bevezettk a latin tantst, pldul az llami iskolkban a humn, kommunikcis s biolgia tagozatok esetben, valamint az egyhzi iskolk jelents rszben. A latinnak a rendszervltst kvet renesznsza magval hozta a tantrgy oktatsnak tartalmi megjtst is. Elkszltek az j ignyeknek megfelelen az j tanknyvek: az ltalnos iskolai tanknyvek, a 6-8 osztlyos gimnziumok tanknyvei.

Az akkori, szempontunkbl kedvez jelensg okai sszetettek voltak: ilyenek pldul, mint a szlk, kollgk pozitv emlkei a mveltsgnek e terletrl, vagy a ktelez orosz nyelv megsznse. Az orosz nyelv helybe lphetett az iskolk ltal ajnlott egyik lehetsgknt a latintants, hiszen a jl kpzett, okos, rtkes latintanrok kznl voltak, kszen lltak a latin tantsra.

Cz. S.: a latin szempontjbl pozitv folyamatok a rendszervlts eltti vekben kezddtek, amikor egyre tbb lehetsg addott, hogy ismt tantani lehessen ezt a klasszikus tantrgyat fiatalabb korosztlyoknak is. Az egykori gimnazistk egy rsze mg meglett emberknt is hls volt azrt, hogy valamikor latint tanulhatott, mert ezzel a nyelvvel fegyelmezett gondolkodst, mveltsget szerzett, s a latin segtette ms idegen nyelv tanulst. Jelents rszben nekik ksznhet, hogy a rendszervlts krl jra teret nyert a latin a gimnziumokban.

G. E.: 1989-ben, frissen vgzett tanrknt s latinosknt csodt ltnk meg. Csodnak tartottuk azt, hogy egy j, szabad szellemben kezdhetnk el dolgozni, tovbb, hogy visszatrhet az iskolkba a latin tants. Szerintem e nyelv abban az idben a szabad vlaszts jelkpe volt, s gy jl ptolta az egyre jobban httrbe szorul orosz nyelvet. Prhuzamosan, vfolyamonknt kt-hrom nagy ltszm csoportban tantottuk a nyelvet. Az ids kollgk klnsen tmogattk, valamint az igazgatk is rdekeltek voltak abban, hogy elmondhassk, hogy az iskoljukban tantjk ezt a klasszikus mveltsget kzvett nyelvet. 1997-ben rettsgizett az a humn osztly a gimnziumunkban, amelyben mindenkinek ktelez volt latint tanulni. A kvetkez humn osztlyban ezt az elvet mr nem tudtuk elfogadtatni sem a szlkkel, sem a tanrokkal.

B. M.: Hogyan alakult a latintants helyzete a kzoktatsban a legutbbi vtizedben? Mifle grbvel rhat le a trend, s mivel, milyen okokkal magyarzzuk a vltozsokat? (Trsadalmi megtls, oktatsirnytsi s pedaggus szakmai megtls, tmogats vagy ellenzs stb.)

T. L.: a fordulpont az ezredfordul krnykre tehet. Ekkorra tehet a blcsszvgzettsg ltalnos lertkeldse, illetve a blcsszkarokon oktatott, nem klasszikus blcsszszakok (szociolgia, politolgia, pszicholgia, kommunikci vagy keleti s szaki nyelvek) felrtkeldse. s akkor mg nem beszltnk az oktatsi kormnyzat azon rendelkezseirl, amelyek a latintants visszaszorulst eredmnyeztk. Ezt a folyamatot tetzte be a bolognainak nevezett folyamat, de az mr egy msik problma…

G. E.: attl tartok, hogy vitathatatlanul igaz a fellendls utni megtorpans. Az 1995-s kormnyrendelet rendelkezik a NAT bevezetsrl, itt a latin mr az l idegen nyelvek kz kerl, s kimondjk, hogy „az l idegen nyelv mellett a msodik nyelv lehet a latin is”. 1999-ben mdostjk a Nemzeti alaptantervet, 2001-ben bevezetik a helyi tanterveket. Ezekben az l idegen nyelvek tantsra mg nagyobb hangslyt helyeznek, gy kezddik a latin visszaszorulsa.

B. K.-n: a rendszervltst kvet szk vtizedre jellemz, igazi virgkort lassanknt kezdte flvltani a latin tantrgy tantsnak a mind szembetnbb hanyatlsa. A felfel vel szakasz szerintem is nagyjbl az 1997/98-as tanvig tartott, az utna bekvetkez fordulat nyomn viszont lassan fogyni kezdett a latint tanulk szma.

Termszetesen tbb oka volt ennek is. Kzlk csak nhnyat, taln a legfontosabbakat hadd soroljam! Elszr is nyilvnvalan cskkentette a latintants tert a humn- s reltagozatok megszntetse, pedig a tagozatos oktatsban konkrtan rezhettk a dikok a latin szksgessgt. Lassanknt befejezdtek az orosztanri tkpzsek, ugyanakkor mind nagyobb ltszmban kpeztek lnyelv-tanrokat a felsoktatsban is.

Nem erstette a latintants eslyeit az sem, hogy a felsoktatsban egyre cskkent azoknak a szakoknak, terleteknek a szma, ahol msodik idegen nyelvknt elfogadtk a latint, illetve a latin rettsgi felttele volt a felvtelinek. Radsul az els Nemzeti alaptantervbl, a kilencvenes vek kzepn majdnem kirekesztdtt a latin, vgl egy fl mondat erejig mgis csak megfogalmaztk a nyelv tantsnak a lehetsgt.

B. M.: Milyen a latintants helyzete napjainkban? Nagy a baj? Netn nincs semmi baj, a mostanra kialakult helyzet a termszetes, amit gy kell elfogadni, ahogyan alakul(t)?

B. K.-n: bizony elg nagy bajban van a latintants. Ha ilyen temben fogynak a tanulk, rvid idn bell vgkpp kiszorul a latin a kzoktatsbl. Ma az iskolk tbbsgben heti 3 rban tantjk a latint msodik idegen nyelvknt – mr ahol egyltaln tantjk. Ez radiklis raszmcskkenst jelent, mert voltak iskolk, ahol heti 5 rban, st magasabb raszmban is tanultak. A ma mg latint tant gimnziumok kisebb rszben heti 2 rban vagy 3. idegen nyelvknt 7. s 8. rban tanulhatjk a dikok a latint. Az ltalnos iskolk egy rszben kt vig ktelezen tanuljk a nyelvet, azutn fakultatvv vlik, de ezt az alacsony ltszm miatt ezt mr nem is mindig engedlyezi az igazgat. Hasonl a helyzet az egyhzi iskolkban is. Nhny kzpiskola humn, esetleg biolgia tagozatn ma is ktelez a latin. De lteznek olyan iskolk is, ahol csak szakkri keretek kztt lehet tanulni a latin nyelvet, esetleg „nulladik” vagy kilencedik rban.

Az iskolk nagy rszben a latinos csoportokat sokszor szinte csak a latintanrok „ereje”, harckszsge tartja meg, akik olykor egyszemlyes harcot folytatnak a latinrt, s ebben a harcukban nagyon sokszor egyedl maradnak – fknt a vidki kisvrosokban, ahol eleve egyedl kpviselik a szakmt. A latintanrt adott esetben senki sem vdi meg (tisztelet a kivtelnek), httrbe szorul a tantestletben, perifrikus szerepe van, mg ha hoz is eredmnyeket az iskolnak. Br egy-egy kivl latintanr kivvhatja kollgi krben a megbecslst, a trsadalmi megtlsben valjban nem tartoznak a „rangos” tanrok kz.

G. E.: a helyzet most szerintem sem tl rzss. Az elmlt tanvben oktatsi vezetkpzn diplomztam, s ennek keretben szakdolgozati tmaknt foglalkoztam a latin tants mltjval s jelenvel. Ebben a dolgozatban megllaptottam, hogy fellendls, visszaess, btorts, visszaszorts, tmogats, megtrs jellemezte a latin tants trtnetisgt. Szerintem, most az erteljes visszaess fog kvetkezni, ha nem figyelnek oda a helyzetre az rdekeltek. A statisztikk is ezt a feltevst igazoljk. 2003 s 2008 kztt 38%-kal esett vissza a szakjukat tant latin tanrok arnya. 2008-ra a latin nyelvet tanulk szma a rendszervlts idejn tanulk szma al esett. A sajt gimnziumomban, a Garay Jnos Gimnziumban 18 ve indult jra e nyelv tantsa, vfolyamonknt kt-hrom csoporttal. Most a 9. vfolyamosok kzl hatan vlasztottk a latint, s nem tudom, hogy a kvetkez tanvben indul-e ilyen ltszm esetn.

Az egyetemek – az okaikat megrtem – lehetv teszik, hogy elkpzettsg nlkl a dikok latin szakra jelentkezzenek s jrjanak. Mindekzben magra hagyjk a kzpiskolai latin oktatst, pedig szakmailag nem mindegy, hogy 12-14 vesen kezdik a gyerekek e szemlyisg – logika – memriafejleszt trgy tanulst, vagy csak 18 vesen. Vlemnyem szerint a tantrgyvlaszts szempontjbl nagyon fontos, hogy milyen mdon krik, jutalmazzk az egyetemek a latin elismereteket. Itt tapasztalhat a legelkesertbb helyzet: csak a blcsszplyn szorgalmazzk, a jogi, orvosi, gygyszerszeti egyetemeken, ahol tanulni kell latinul, nem fogadjk el azt, sem a felvteli vizsgn, sem az egyetemi tanulmnyok alli mentessghez. A nyelvvizsgrt szerezhet tbbletpontok szmtsa is a latintants ellenben hat: a nyelvvizsga kvetelmny j, alapos munkt ignyel a tanulktl, tanroktl egyarnt, a kzpfok nyelvvizsgt azonban egyre kevsb krik az egyetemek. Plusz pontok mg jrnak rte, de a diplomhoz mr nem tudjk felhasznlni a tanulk. A jelentsge cskken, s mivel a felvteli sorn mr csak 50 pont jr sszesen nyelvvizsg(k)rt – egy kzpfok „c” vizsga 35 pont, egy felsfok 50 pont! – nincs szksg a msodik nyelvbl szerzett nyelvvizsgra. 

Szerintem ezekbl a tnyekbl vezethet le a latin nyelv hanyatlsa: az intzmnyvezetk, a szlk s a dikok inkbb az l idegen nyelvek tanulsa fel fordulnak. Az igazgatkon, az nkormnyzatok anyagi helyzetn is nagyon sok mlik. Ksztettem egy krdvet a Tolna megyei gimnziumok igazgati szmra. Mindssze ketten jeleztk, hogy szvesen alkalmaznnak latin szakos tanrt. Az ltaluk adott vlaszok elemzse sorn megllaptottam, hogy egyesek tudatosan felvllaljk a „latin gyet”, msok viszont – nem alaptalanul – a knnyebb megoldst elfogadva az ltalnos, az OKM ltal is sugallt megoldst vlasztjk. 2003-ban kzpontilag cskkentettk az alaptantervi anyagot tz szzalkkal. Trtnelemtanr is vagyok, ott pldul arrl van sz, hogy a gyerekek olvasgassanak forrsokat, tudjanak bellk kiolvasni valamilyen sszefggseket, de az adatok, – vagy pldul a nyelvtantsban a nyelvtani kategrik megtanulsa! – ezek egyre kevsb fontosak.

Vgl, de nem utolssorban kiemelnm a NAT 2007-es mdostst, melybl az ltszik, hogy kisebb szerepet fog kapni a latin nyelv a kzpfok oktatsban, ugyanis a latin kisebb szerepet jtszik a kvetelmnyek lersban, az l idegen nyelvek alapelveinek s cljainak meghatrozsa sorn egy mondatban emlti a rendelet: „Msodik nyelvknt tanthatk holt nyelvek is, melyek tanulst az alaptanterv nem szablyozza.”

Most ltalnos- s kzpiskolban tantjuk a latint, ngy-hat s nyolcosztlyos iskolkban egyarnt. Az ltalnos raszm kett a hat- s nyolcosztlyos iskolkban, hrom ra a ngyosztlyos rendszerben. Fl azonban, hogy ez az rakeret tovbb fog cskkenni, pedig legalbb ngy-t alapra, plusz fakultci s szakkr kellene ahhoz, hogy eurpai szint kpzst (Nmetorszg, Belgium stb.) tudjunk nyjtani. Ma azonban ez inkbb idea. 

sszefoglalva gondolataimat, igenis nagy bajt ltok, minden vben egyre tbb iskolban sznik meg a latin oktats, csak egy elktelezett iskolavezets, elktelezett tanrok, s jl tjkoztatott szlk tudjk azt megmenteni.

B. M.: Arra krem a volt tantrgyfelels, kzoktatsi szakrtt, fejtse ki bvebben is, hogy vlemnye szerint milyen, iskoln kvli s milyen bels, negatv sszetevk hatnak napjainkban a latintants eslyeire?

B. K.-n: a latin eslyei ellen munkl az a trsadalmi bizonytalansg, a biztos, hatrozott rtkrendnek az a hinya, amely pldul az ltalnos mveltsg ma rvnyes meghatrozsa krl szlelhet. E nlkl azt sem tudjuk egyrtelmen s biztosan megmondani, hogy mit, milyen ismereteket vrhatunk el egy rettsgizett fiataltl a 21. szzad elejn. Olyan mrv eltoldsok vannak ma mr a gimnziumban, hogy pldul egyes tantrgyakban egyetemi szint kvetelmnyek vannak, de pldul az nekra heti egy rra szklt.

Kls hatsknt emltenm a tovbbiakban a trsadalom pragmatikus szemllett, a humn mveltsg fokozatos lertkeldst, s ezekbl ereden azt a trsadalmi rdektelensget a latin irnt, mely a nyelv rtkeinek nem ismeretbl is fakadhat. Vltozott a vilg, vltoztak benne a szlk s az iskolk is. Az elz vtizedekben felnvekedett szlknek mr nem voltak pozitv tapasztalatai a latintantsrl, Az iskola pedig mr nem a kultra fellegvra, hanem „szolgltat”. A praktikus angol nyelv mind inkbb trt hdt (hozzteszem, az egsz vilgon, de msutt a latintants mellett), s az egyre erteljesebb szli kvetelsnek eleget kellett tenni az iskolkban. gy a tantrgy tantsnak lehetsgt gyakran ezek a helyi ignyek korltozzk.

Az igazgatk, akiknek meghatroz szerepk van, hisz tlk fgg, indtanak-e latin csoportot az iskolban, vagy nem, a szlk ignyeinek kiszolgli – tisztelet a kivtelnek. Korbban tbb igazgat is vllalta – n magam ismerek nem egy ilyen igazgatt a fvrosban! –, hogy azt mondja a szlknek: kedves szl, ha nem tetszik a latin, el lehet vinni nyugodtan a gyereket mshov is, sok gimnzium van mg Pesten. Ma ezt mr nem vllaljk az igazgatk, helyette a szli vagy a tanuli ignyekre hivatkoznak, ha nem indtanak latin csoportot.

A gyerekek termszetesen elre nem ltjk a latintanuls elnyeit, haterejt. Tbbnyire ksbb jn r a dik s a szl, hogy milyen eslyt mulasztott el. Pedig csak az iskolban vagy magntanrnl lehet latint tanulni, a nyelviskolk ezt ugyanis nem preferljk. Csak a nagyon elrelt szlk dntenek gy, hogy az angol vagy nmet nyelv utn a latin nyelvet tanulja a gyermekk. Sok dik majd csak a felsoktatsi tanulmnyai alatt s utn fogalmazza meg, mennyire elengedhetetlen az a tuds, amelyhez kizrlag a latinrkon juthattak hozz.

A tanulk motivltsgt egyes kzponti intzkedsek is cskkentettk: nhny ve mr nem lehet pluszpontokat szerezni a felvtelin a latin nyelv tanulsrt, tudsrt. Addig kt v tanulsrt, ngy v tanulsrt, a latin rettsgirt pluszpontot kapott a felvteliz tbb felsoktatsi intzmnyben. Ma csak „l” nyelv kzpfok C tpus nyelv vizsgjrt lehet plusz pontokat kapni. De egyes egyetemek, pl. SOTE, kommunikcis fiskola ebbl a latint kizrtk. Igaz, a jogtudomnyi egyetemek szban ignylik a latintudst. Azutn meg ma mr az OKTV eredmny sem vltja ki az rettsgit, mint korbban, csak pontot jelent a felvtelinl. Ugyanakkor mg a latin szakra jelentkezknek sem kell latinbl rettsgiznik.

B. M.: Ki mivel szeretn kiegszteni ezt a helyzetelemzst?

T. L.: Valban megindult az utbbi egy-msfl vtizedben egy jl rzkelhet eltolds a szolgltat iskola – megrendel tanul/szl viszonyrendszer irnyba, s mivel a trsadalmi rdeklds tendenciit kzvett megrendeli oldal „ejteni” ltszik a latint, az oktatsszervezi oldal a (kzponti irnytstl az iskolig) knytelen ennek megfelelni.

G. E.: n a szlk szerept hangslyoznm klnsen. Kulcsszerep az vk, ppen ezrt az meggyzsk, tvlati rdekeik flismertetse kulcsfeladatunk neknk, latintanroknak. Nagyobb hangslyt kellene fordtanunk a szlk meggyzsre. Azzal azonban nem rtek egyet, hogy a megrendeli oldal ejtette a latint, s aztn az oktatsszervezi oldal ejtette a latint. Szerintem ppen fordtva: mivel nincsen motivci, nincs „jutalmazs” a kzpontbl az igazgatk fel, valban ejtik a latin nyelv tantst. Az a vlemnyem, hogy „fntrl” kellene elindtani a vltoztatsokat, s rdekeltt kellene tenni minden rsztvevt a vltoztatshoz.

Megltsom szerint – s ebben vitznk Amllal – a humn mveltsg nem rtkeldtt le, ltalban a mveltsg rtkeldik le, s ebben valamennyire a humn mveltsg is. A humn szakmk – blcssz, jog – irnt cskken az rdeklds napjainkban, s ez jelentkezik az egyetemi kpzsben is, kevesebb dikot vesznek fel azokra az egyetemekre, melyek e szakmkat kpzik. vek mlva azonban vltozhat e helyzet. Ugyanakkor az orvosi plya presztzse nvekszik, gy rthetetlen, hogy nem tmogatjuk a latin nyelv tanulst a relosztlyokban sem, hiszen az orvosi egyetemeken ktelez a latin tanuls. Teht – vlemnyem szerint – a latin nyelv tantsban trtn hanyatls nem, vagy nem csak a humn mveltsg visszaszorulsval fgg ssze. S egyetrtek az elttem szlkkal, hogy csak ksbb jnnek r a dikok arra, hogy mit mulasztottak el, amikor nem tanultak latint a kzpiskols veik sorn. Jelenleg a tantvnyaim harmada hrom nyelvet tanul, az egyik l nyelvet klnrban tanuljk, hogy ne essenek el a kt l idegen nyelv tanulstl. 

Cz. S.: egy-egy iskolban a latintants eslyeit illeten szerintem is nagyon sok mlik az igazgatn. De sok mlik a tantestleten is. A kollgkon, akik megszavazzk pedaggiai programjt, helyi tantervt.

B. K.-n: Sndor vlemnyt a tantestlet szereprvnyest lehetsgrl knytelen vagyok tapasztalatbl cfolni. Az esetek tbbsgben meg sem krdezi a testletet az igazgat, hogy egyltaln legyen-e latin, vagy hogy milyen sllyal legyen, ha maga gy tli meg, hogy nincs r szksg, mert nincs r igny. Ilyenkor aztn nincs is mirl dntenie a testletnek – latin gyben.

B. M.: Hogyan tlik meg a szakemberek a nyelvtants versus (kori) kultrakzvetts dilemmjt, mostani arnyait s esetleges vltoztatsi ignyt? Az errl idnknt fllngol vitk kln rdekessge persze, hogy mindkt tbort a latintants jvjnek fltse motivlja, amikor azt lltja, hogy a tlls ra, ha ersdik a kultrakzvetts, vagy ppen ellenkezleg, a nyelvi kpzs dominancija.

Cz. S.: a tantrgy nvhasznlatrl, illetve ennek mgttes tartalmrl, arrl tudniillik, hogy a nyelvtants vagy az kori kultra rtkeinek thagyomnyozsa-e a fontosabb, valban folytak s folynak vitk a szakmban. Engedtessk meg nekem, hogy a magam vlaszt ebben a krdsben egy kicsit messzebbrl, „tvlatosabban” indtva fogalmazzam meg.

Korunk egyik jelents, nagyon is gyakorlati pedaggiai problmja: legyenek-e rtkpreferencii a tanrnak, s trekedjen-e ezek tadsra, vagy passzvan figyelje a nvendkek rtkvlasztst? Vlemnyem szerint az erklcsi rtkek tgabb krvel, amit a zsid-keresztny s grg-rmai hagyomnyokra pl eurpai civilizci kpvisel, meg kell ismertetni a tantvnyokat, st trekedni kell arra, hogy magukv tegyk. Csak kzbevetleg jegyzem meg: A teljesen rtk semleges, csak oktatsi clokat szolgl iskolt az eurpai tradci ngyilkossgnak tartom.

Az emltett eurpai civilizcis alaprtkek kz sorolhatjuk elssorban a szeretet, tolerancia, tiszteletrzs, a kulturlis javak megbecslse, emberiessg (humanitas) rtkeit, s ezek kzvettsnek idelis tantrgya lehet a latin. Egy nmet klasszika-filolgus, Viktor Pschl szerint a humanitas birtokosa a mveltsgnek, a kultrnak is birtokosa. A humanits gazdag tartalmbl pedig azok a dikok kpesek valami tbbletet befogadni, akik latinul tanulnak. ppen ezrt, a magasabb pedaggiai cl rdekben n a krdsben szembelltott kt szempontot nem fordtanm egyms ellen. Inkbb a megvalsthat (s megvalstand) harmnijukban hiszek. A latin nyelv szvegek zenethez persze a latin nyelvtan tanulsval jut el a dik, nyilvn sokkal nehezebb krlmnyek kztt, mint az anyanyelv szvegekhez a magyarrn vagy a hittanrn. E krlmnyekre tekintettel, sokkal kevesebb latin szveget lehet feldolgozni, de sokkal alaposabban. Ezrt tbb lehetsg addik a gondolatok s az azokat rejt formk mlyebb megismersre, megrtsre s befogadsra. Radsul a megrtett eszttikai s erklcsi zenet kifejtsnek nincs akkora knyszere s slya, mint pl. magyar irodalom s hittan esetben.

T. L.: meghatroz jelentssel brhat az is, ha tantrgyunkat a „latin” nvhasznlattal illetjk, szemben a „latin nyelv” megnevezssel. Itt arrl van sz, hogy – br a hivatalos tantrgyi neve latin nyelv –, a latintanrok egy rsze mgsem pongyolasgbl rszesti elnyben egyszeren a latint. Sokan gy vlik, akkora sllyal kell szerepelnie a tantrgy tartalmban az kori mveltsg kzvettsnek, hogy kifejezbb a latin a latin nyelv helyn.  

G. E.: ppen az elmlt hten, nyelvi munkakzssg-vezetknt rszt vettem egy nmet nyelvi bemutat rn. Az ra sorn a kisebbsgi nmet irodalom egy jeles alakjt mutatta be egy kollgm. Az ra utn a nmet szakos tanrok arrl beszlgettek, hogy egyltaln fontos-e az irodalom tantsa nyelvi rkon. S akkor n megnyugodtam: az rimon lehetsgem van antik kultrt, irodalmat, trtnelmet, mvszetet, filozfit, letmdot tantani. S nem is szeretnm, hogy ez megvltozzon. Fontos mindkett, de Sndorhoz hasonlan n is gy gondolom, hogy csak szvegeken keresztl ismerhetjk meg a kultrt, teht az igazi latinosnak a nyelvi kpessgeit is fejlesztennk kell. Tantrgyunk neve ppen ezrt „latin nyelv s kultra” lehetne.   

B. M.: Hol van a helye a gyakorlatban a latin nyelvnek a kzponti s a helyi tantervezsben, s hol volna a helye optimlisan?

B. K.-n: amikor folyt a nemzeti alaptanterv jabb tdolgozsa, elszr egyszeren kihagytk belle a latint. Mint tantrgy szekrtnek, referensnek, levelet kellett rnom az OM-be, hogy mint az elzben, az tdolgozott alaptantervben is kapjon helyet a latin. A latintants a tbbszr mdostott alaptantervek megjelense nyomn, minden prblkozsunk ellenre, egyre szernyebb keretek kz szorult. Megenged jelleg lett a tants.

A tantervkszts eltt meg kellett volna fogalmazni vilgosan, mi a mai korban az ltalnos mveltsg. Ez lett volna az alap, amelybl ltrehozhat az rtelmes, sszehangolt, konszenzuson alapul, felelssggel vllalt tanterv, melynek jellemzje, hogy a hagyomnyokat folytatja, s az j kvetelmnyeknek, ignyeknek megfelel. Amg ez nem szletik meg, addig minden tudomnyterlet a sajt tantrgyainak prblja kiharcolni a legtbb tananyagot, raszmot stb. Ebben a harcban csak a gyerek lehet a nagy vesztes, s persze a latin.

G. E.: tbb helyi tanterv kidolgozsban, tdolgozsban vettem mr rszt. Mindig voltak kzponti tmutatsok, javaslatok, keretraszmok. Az egyes iskolk munkakzssgei ezen bell prbltk kiharcolni a legoptimlisabb tantsi-tanulsi feltteleket. S valban, mintha egyre rosszabbak lennnek a lehetsgek: a gyerekek raszmai cskkennek, s ezen bell a latin tants rakeretei is, tudniillik az OKM legjabb javaslata szerint tovbb cskken a msodik nyelv tantsra fordthat rk szma (2-3 ra). Az optimlis a 3-4 ra lenne szerintem, fakultcis lehetsggel a 11-12. vfolyamon.    

Cz. S.: e krds kapcsn a bsg zavarval kszkdm, hiszen a nemrg megvdett doktori szakdolgozatom ppen a latin tantrgy tantervi krdseivel foglalkozott. Anlkl, hogy – hely s id hjn – most az egsz dolgozatot felidznm, csak egyetlen, szerintem meglehetsen elhanyagolt aspektusra hadd hvjam fl a figyelmet. Az empatikus kszsgrl van sz, amelynek erstse ismereteim szerint nem jellemz a tantervelmleti szakirodalomra. Pedig ez sem idegen a tantrgyunktl. Az elmlt vszzadokban ppen azrt tanultak a fiatalok rmai hskrl, hogy felnttknt azokhoz hasonlan helyt lljanak. A mai vilgban erre kevs esly van, hiszen nincsenek hbork, ahol Mucius Scaevolaknt vagy Horatius Coclesknt kellene vdelmezni a kzssgt. Az emptia fejlesztsre mgis rdemes gyelni, mert az embertrsi kapcsolatokban a serdlkor vlasztvonal. Ekkor ugyanis a trsadalmi szocializldsnak olyan szakaszhoz rkezik az ifj, amelyben a tudatos konvencik, a beilleszkedsi szerepek s mintk bels kvetsi ignye mintegy elfojtja a vals rzelmi llapotokat, aminek az emptia kszsg az egyik vesztese a serdl szemlyisgnek formldsban. Sokan meg is rekednek ezen a szinten, s az emptia hinya felnttknt is a jellemzjk marad. E hiny elkerlshez segthet – tbb ms „ernye” mellett – a latintants a maga jl megvlasztott s interpretlt kori pldival.

B. M.: Mi a helyzet a tananyaggal, annak tartalmval s terjedelmvel? Milyen irnyba kellene vltoztatni, ha kellene egyltaln?

G. E.: a latin tananyag szerintem ltalban j, a szerzkkel arnyosan foglalkozunk, j a nyelvtan, a fordts s a kultrtrtnet arnya is. A tananyagba azonban rdekesebb esemnyeket, erklcsi tanulsgokat tartalmaz mesket, szvegeket, trtneteket vonnk be, klnsen a 11. vfolyam anyagba.

Tapasztalatom szerint egyre tbbet kell a nyelvtannal foglalkozni, ugyanis a dikok magyar nyelvtani tudsa egyre hinyosabb. Az l idegen nyelvek tantsa sorn is inkbb a szvegrtsi feladatok kerltek eltrbe a pontos fordtssal szemben. Ezrt latin rkon tbbet kell foglalkozni a precz fordtssal, elemzssel.

Van azonban sajnos egy nem tl rmteli megllaptsom. A szakdolgozatom ksztse sorn ttekintettem, hogy milyen slyt kap a klasszikus trgyak tantsa a kzpfok oktatsban. Azt vizsgltam, hogy az ppen most mdostott NAT-ban s a gimnziumom ltal hasznlt tanknyvekben mely mveltsgi terletekben  (Magyar nyelv s irodalom, Ember s trsadalom, Idegen nyelvek, Mvszetek), valamint, hogy ezeken bell milyen sllyal szerepel a klasszikus tuds oktatsa. Megllaptsom, hogy egyre kevesebb teret kap az antik kultra tantsa a kzpiskolkban, mint amit megrdemelne, beigazoldott. Sajnlatos az is, hogy az egyes tantrgyak nincsenek sszehangolva. Pedig ennek a korszaknak a tantsa nagy erklcsi pldkkal szolgl, amik az ember viselkedsre s jellemnek fejldsre is pozitvan hathatnnak. 

B. K.-n: ebbl a szempontbl a tanri plym sorn a legszembetnbb vltozsok a tananyag tematikjban trtntek. Eleinte ugyanis csak klasszikus szvegeket olvastunk, ksbb ajnlottknt mr megjelentek a kzpkori s az jkori szvegek is a tanknyvekben.

B. M.: Hogyan tlik meg a szakemberek a latintants mdszertani kultrjt? Ha kellene, mit kellene ez gyben vltoztatni, jtani?

G. E.: A mdszertan tern kevs vltozst ltok. Kevs a tovbbkpzs. Vidki tanrknt gy rzem, hogy magamra vagyok hagyva. Nagyon kell figyelnem, hogy valami vltozst szleljek, hogy valaki megszltson. Amennyire n tudom, nincs rdekkpviseleti szervezetnk sem. gy vlem, hogy kevs j, modern szemllet anyag jelenik meg, Nem kszlnek segdanyagok, pldul az interaktv tblk hasznlathoz, nem kszlnek j anyagok CD-n, DVD-n, s ezek elksztshez megfelel segtsget sem kapunk. Pedig ahhoz, hogy e trgy is kpes legyen a kompetenciaalap oktatsra, olyan tanrkra van szksg, ahol a tanr laptopot hasznl, kpeket mutat, power pointos bemutatanyagokat kszt. m ezek elksztse nagyon idignyes, ms trgyakbl is kzponti anyagok llnak rendelkezsre. Kik ksztik ezeket? Kihez lehet fordulni? Mirt nem jn ltre egy csoport, ami ezekkel foglalkozik? Mostanban e krdsek foglalkoztatnak engem, a tanrt.

B. K.-n: Az rk megtervezsben, vltozatos mdszerek bemutatsval kellene segteni a kollgk munkjt (szvegolvass, nyelvtan, mveldstrtnet arnyainak bemutatsval). Be kellene vezetni az iskolkban a grg-latin kultra napjt, melyre a szlket is meg kell hvni.

B. M.: Milyen adekvt tantsi eszkzket javasolnnak a latintants mdszertani kultrjnak a megjtshoz?

B. K.-n: a kzpiskolban egy „hivatalos”, azaz tanknyvestett tanknyvnk van. A felsoktatsban is hasznlatos egy ilyen tanknyv, melyet mi elssorban nyelvvizsga felksztsre hasznlunk. Vannak ugyan forgalomban mg ms, nagyon j tanknyvek is, de csak a tanknyvv nyilvntottakat vehetik meg az iskolk, gy teht nyilvnvalan csekly a tanknyvvlasztk. n sok tanknyvet hasznltam a ktelez mellett, gy lett teljes a munkm.

Egybknt nem kell fetisizlni a tanknyveket. Nem a tanknyvn mlik a tantrgy eredmnyessge. Minden a tanron mlik: egy j tanr kell, s minden problma megolddik. A tanr szemlyisge, tudsa a meghatroz a latinban, de szinte minden tantrgyban. A tanknyv alapm, a tanuls segtje.

Ms a helyzet a taneszkzkkel. Modern taneszkzk, kiadvnyok sajnos nem llnak a rendelkezsnkre. Ez nagy hinyossg. Mg az OKSZI jelentetett meg egy magnkazettt, melyen Borzsk professzor r olvasta fel a leckket a hivatalos tanknyvbl. Nagyon sokat segtett a versek olvassakor. Egyni munkmmal sikerlt ttetetnem CD-re. Nem kaphat, a kollgk a tovbbkpzsen egymsnak adtk t, gy terjedt. Ezen kvl Dr Katalin tanrn Ritmusok DVD-je hasznlatos, de mr ez sem kaphat. Ugyancsak nagyon jl hasznlhat Gesztelyi tanr r DVD-je, amely tematikusan mutatja be a rmai kor emlkeit, malkotsokat. Nlunk a mvszettrtnsz kollgk is hasznltk. gy tudom, ez sem kaphat. Szval knytelenek voltunk a tv-bl felvenni egynileg msorokat, hogy sznesebb, rthetbb tegyk tantrgyunkat. Vagyis a taneszkzeink lehetnnek szlesebb spektrumak, de a tanknyveink megfelelek, nem kell jakat alkotni.

G. E.: magam is mindig azt vallottam, hogy nem tanknyveket tantunk, hanem tantrgyat. A tanknyv csak segt a tantrgyak elsajttsban. gy n sem a tanknyvek bsgben vagy szkssgben ltom a latin nyelv tantsa krli problmk gykert. ltalnos s kzpiskolra vonatkoztatva sszesen kb. harminc tananyag van forgalomban. Ez elg is lenne, a baj azonban az, hogy ezekbl keveset tudnak a dikok megrendelni, mivel pnzben be van hatrolva a rendels az iskolkban.

A msik problma, hogy nem minden j knyv rendelhet meg tanknyvknt, mint ahogyan pldul Czegldi Sndor kollgnk knyvei sem. Az elmlt vekben „megjult” a gimnziumi tanknyvcsald (N. Horvth Margit – Nagy Ferenc), sajnos azonban tovbbra is nagyon sok hiba maradt benne.

Amit pozitvumknt tudok felhozni e knyvekkel kapcsolatban, hogy kibvtettk a kultrtrtneti anyagokat, s tbb nyelvtani magyarzat, gyakorlat van bennk. A nyelvvizsgra, versenyekre trtn felkszlshez tbb nagyon j knyv ll rendelkezsre, gy a Monostori Martink ltal ksztett latin nyelvknyv, a tesztknyv, s kszlt mg egy a szbeli nyelvvizsgkra trtn felkszlst segt kis knyv is. Ltezett egy Gradus ad Parnassum c. feladat- s szveggyjtemny is (Mayer Erika – Tegyey Imre), amit az OKTV-hez, nyelvvizsghoz legjobban tudtunk hasznlni, a kiad ltalam feltett krdsre adott vlasza szerint azonban ezt a knyvet „bezztk”. Nem is rtem, hogy hogyan trtnhet ilyesmi, mindenesetre most e knyvet msoljuk, tovbbra is hasznljuk. Kellennek azonban mg CD-k, DVD-k, hanganyagok.

B. M.: Mi most a helyzet a latin rettsgi krl? Minden rendben? Vagy vannak ott is gondok?

B. K.-n: egsz plymon azt tapasztaltam, hogy szvesen vlasztjk a tanulk a latint rettsgi tantrgyknt. (Szerencsre, vagy a kollgk ldozatos munkja kvetkeztben, ezt a hajlandsgukat megtartottk a ktszint rettsgi rendszerben is.) Sajnos az orszgos, sszestett statisztikai adatok nmileg ellentmondanak az n szemlyes tapasztalatomnak. Mg 1994/95-ben 1178 tanul rettsgizett latinbl, az rettsgizk sszltszmnak 1,2%-a, addig 2001/2002-ben mr csak 650 dik rettsgizett, az sszltszm 0,9%-a.

G. E.: …s az n adataim szerint a helyzet tovbbra sem rzss, de azrt bztat. 2005-ben 550 tanul rettsgizett, mg 2007-ben 616 tanul. Teht, kicsit nvekedett az arny. Br sajnos az a megltsom, hogy a kvetkez vekben vissza fog esni az rettsgizk szma, mert csak a blcsszkarok jutalmazzk, vrjk el a latin rettsgit. Az elz vekben azt tapasztaltam, hogy tantvnyaim kzl tbben gyakran inkbb a latint vlasztottk az l idegen nyelv helyett negyedik trgyknt. Sokan pedig kt idegen nyelvbl – gy latinbl is – rettsgit tettek. Most azonban mirt tegyk ezt? gy gondolom, hogy ez mr csak klti krds…  

B. M.: Tartsunk rvid szemlt a klnbz latin nyelvi tanulmnyi versenylehetsgek fltt!

(Folytats a kvetkez cikkben!)

Szlj hozz te is!
Nv:
E-mail cm:
Amennyiben megadod az email-cmedet, az elrhet lesz az oldalon a hozzszlsodnl.
Hozzszls:
Azrt, hogy ellenrzhessk a hozzszlsok valdisgt, krjk rd be az albbi kpen lthat szt. Ha nem tudod elolvasni, a frissts ikonra kattintva krhetsz msik kpet.
rd be a fenti szt: j CAPTCHA krse
 
 
Mg nincs hozzszls.
 
CHRONOMETER/RA
 
CALENDARIUM/NAPTR
2025. Oktber
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
LEXIKONOK

A hres Pecz-fle kori lexikon online vltozata az OSZK jvoltbl.

 
BLOGBETEKINT
Friss bejegyzsek
2015.09.30. 22:08
2015.09.23. 14:38
2014.10.20. 17:00
 
UNIVERSITAS/EGYETEM
 
GARRITUS/CSEVEJ
Carissimi Visitores Discipulique! Kedves Ltogatk s Tanulk! Itt egymssal cseveghettek, amirl akartok. Hosszabb, latinos csevegsre, krem, hasznljtok az egyes bejegyzsek alatti komment-helyet, krds esetn pedig a segly modult a Schola menben.
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!