Gellius cotidianus (1)
2014.10.20. 01:59, Gellius et Latomus
Philosophus Socrates et exercitatio corporis

A cm (Gellius cotidianus) azt jelenti: "napi/mindennapi Gellius". A msodik szzadi antikvrius r, Aulus Gellius Noctes Atticae (Attikai jszakk) cm nagy gyjtemnybl nznk alkalomadtn egy-egy rvid rszt, s vagy gynyrkdnk benne, vagy elmlkednk, mosolygunk, csodlkozunk, esetleg mrgeldnk rajta... Higgye el a kedves Ltogat, hogy mindegyikre bven akad plda a terjedelmes, de sohasem unalmas mben. A latinul tanulk kedvrt elbb mindig az eredeti rszlet jn, majd ennek tmr sszegzse, esetleg kommentlsa magyarul. Vgl hozzfzk valamit a profn "szentleckhez".
Persze, csak ha van mit... 
(A kpen Szkratsz legismertebb szoborportrja lthat.)
II. 1.
Quo genere solitus sit philosophus Socrates exercere patientiam corporis; deque eiusdem viri temperantia.
1 Inter labores voluntarios et exercitia corporis ad fortuitas patientiae vices firmandi id quoque accepimus Socraten facere insuevisse:
2 stare solitus Socrates dicitur pertinaci statu perdius atque pernox a summo lucis ortu ad solem alterum orientem inconivens, immobilis, isdem in vestigiis et ore atque oculis eundem in locum directis cogitabundus tamquam quodam secessu mentis atque animi facto a corpore.
3 Quam rem cum Favorinus de fortitudine eius viri ut pleraque disserens attigisset: „pollakis” inquit „ex heliou eis helion heist èkei astrabsteros ton premnon”.
4 Temperantia quoque fuisse eum tanta traditum est, ut omnia fere vitae suae tempora valitudine inoffensa vixerit.
5 In illius etiam pestilentiae vastitate, quae in belli Peloponnesiaci principis Atheniensium civitatem internecivo genere morbi depopulata est, is parcendi moderandique rationibus dicitur et a voluptatum labe cavisse et salubritates corporis retinuisse, ut nequaquam fuerit communi omnium cladi obnoxius.
*************
Ez a rvid Gellius-caput (=a msodik knyv els fejezete) Szkratsz „edzseirl” szl, tudniillik arrl, miknt gyakorolta magt trkpessge fokozsban. Az vszzadokon t kanyarg legendk s szbeszdek egyikt idzi fel Gellius, amikor – elbeszli tbbesben – azt lltja, hogy tudomsra jutott: a blcs idnknt napkelttl napkeltig (a summo lucis ortu ad solem alterum orientem) egyhelyben llt, szemeit egy pontra szgezte, s sem a kezt, sem a lbt, sem ms testrszt nem mozdtotta. gy elgondolkodott (szinte meditlt) ebben a pzban, mintha szelleme/lelke klnvlt volna a testtl (quodam secessu mentis atque animi facto a corpore). Ugyanezt a hallomst a szerz gyakori beszlgettrsa, Favorinus is megersti egy lakonikus grg mondatban. Az ilyen s hasonl sr nsanyargats fnyes eredmnyrl is beszmol a szerz. Szkratsz olyan egszsges volt (azaz lett) e trsprbk kvetkeztben, hogy mg a peloponnszoszi hbor elejn kitrt jrvny sem fenyegette az lett, holott Athn vrosnak lakit alaposan megtizedelte a dgvsz.
A mai profn „szentlecke” hosszadalmas elmlkedsre s erklcsi drgedelmekre adhatna apropt, de ettl megkmlem a PortaLatina-Blog olvasit.
Mindssze annyit jegyzek meg, hogy a test kultuszt mindenek fl helyez „korunk hse” mg Szkratsznl is kemnyebben sanyargatja magt. De a tbbsg izomra gyr, nem bels fegyelemre. Trkpessge fizikailag risi, de lelkileg sokszor semmi. Merthogy itt is a fejben dl el minden. Szkratsznl az edzettsg eszkz volt valamilyen rtelmes (vagy nemes) clhoz, a fizikai ernltet nagyrszt a bels „ernlttel”: akaratervel, bels fegyelemmel tudta elrni. Amikor edzett, a testet s a lelket egyformn edzette, mg ma a nyers er ncl vagy szinte „fegyver” lett – emberhez nem mlt dolgok mvelshez. Tisztelet a kivtelnek!