2015.09.30. 22:08, Gellius et Latomus

A cm (Gellius cotidianus) azt jelenti: "napi/mindennapi Gellius". A msodik szzadi antikvrius r, Aulus Gellius Noctes Atticae (Attikai jszakk) cm nagy gyjtemnybl nznk alkalomadtn egy-egy rvid rszt, s vagy gynyrkdnk benne, vagy elmlkednk, mosolygunk, csodlkozunk, esetleg mrgeldnk rajta... Higgye el a kedves Ltogat, hogy mindegyikre bven akad plda a terjedelmes, de sohasem unalmas mben. A latinul tanulk kedvrt elbb mindig az eredeti rszlet jn, majd ennek tmr sszegzse, esetleg kommentlsa magyarul. Vgl hozzfzk valamit a profn "szentleckhez".
Persze, csak ha van mit... 
(A kpen Lysias/Lsziasz legismertebb szoborportrja lthat.)
II. 5.
Quam lepide signateque dixerit Favorinus philosophus, quid intersit inter Platonis et Lysiae orationem.
1 Favorinus de Lysia et Platone solitus dicere est: "Si ex Platonis" inquit "oratione verbum aliquod demas mutesve atque id commodatissime facias, de elegantia tamen detraxeris; si ex Lysiae, de sententia."
*************
Ez az egymondatos Gellius-caput (=a msodik knyv tdik fejezete) idelis gyakorls a latinul tanulknak. Alig van benne (j) sz, a mondatszerkezet egyszer. Prblkozni kell vele! 
Ami a tmt illeti: Gellius nemcsak a bbeszdsgrl, "fecsegsrl" hres r. Ha akart, ha kedve volt, nagyon is tudott rviden s tmren fogalmazni. Ezrt szerette, becslte, szinte "vadszta" a magvas, szellemes, pr szavas mondsokat, szlligket, melyekbl jcskn jutott a mvbe is.
Vajon mi a klnbsg a hatalmas koponya, Platn (latinosan: Plato) s a ragyog logogrfus s sznok, Lsziasz (latinosan: Lysias) beszdmdja kztt? Hogy lehet ezt "lemrni"? Nyilvn gy, ahogy sokszor ma is. Meg kell nzni, mi trtnik, ha egy-egy szvegkbl kihagyunk egy szt (kifejezst, mondatot) vagy flcserlnk kt szt (kifejezst, tagmondatot). Mi trtnik? Az, hogy brmily vatosan is tesszk ezt, a vltoztatstl Platn mondata kevsb lesz elegns/zlses, Lsziasz mondata pedig kevsb lesz rtelmes /tartalmas.
Brav! Nagyon frappns, szellemes, hangzatos distinkci. s aki mindezt eladja az lmlkod s mris jegyzetel Gelliusnak, nem ms, mint rajongsig szeretett mestere: Favorinus, a filozfus. A romanizlt grg, a kor egyik szellemi tekintlye. Tudlkos, nha leereszked, nha ripacs msodik szzadi rtelmisgi. De vajon jl tli meg Favorinus? (Mr, ha tnyleg tle szrmazik a mondat, s nem valaki mstl, vagy a magt rejteni kvn Gelliustl...)
A mai profn „szentlecke” tovbbgondolsa teht kinek-kinek az lehetne, hogy
a) akkor milyen is Platn stlusa?
b) akkor milyen is Lsziasz stlusa?
Igaza van Favorinusnak? Tnyleg ez kztk a klnbsg, vagy csak jl hangzik? Ehhez legalbb egy Platn- s egy Lsziasz-szveget is alaposan ismernnk kellene, pl.

Teht van (volna) bven olvasnival is ennek az egymondatos fejezetnek a tisztzshoz. Ahhoz, hogy ne csak elhiggyk, ami oda van rva, hanem neknk is legyen vlemnynk Favorinus (?) egyetlen mondatrl. (Ezt vgzi el helyettnk a klasszika-filolgia. Ott megtalljuk, ha rdekel bennnket. Ha kvncsiak vagyunk r.)
Igen: ilyen Gellius, ez Gellius. s igen: ilyenek vagyunk mi, ezek vagyunk mi, itt a 21. szzadban. Annyira eltvolodtunk mr mindentl, ami rgebben, rgen vagy nagyon rgen volt, hogy jszerivel azt sem tudjuk hirtelen, hol nzznk utna. Hogy rdemes-e utnanznnk. Hogy rdekel-e minket annyira, hogy utnanzznk. s rdekelni fog-e msokat, ha utnanznk?... Mert ennek az egy mondatnak az igazsgt vagy hamissgt akr tbb napig, htig lehetne (kellene) kutatni. Persze, nem fogjuk megtenni, mert mindjrt elkattintunk innen: rohanni kell tovbb.
De hov is?
Ha szeretntek latinul tanulni, ajnlom figyelmetekbe az oktass.hu magntanr kerest.