Kell-e a latin? (Kerekasztal-beszlgets II.)
A "Knyv s Nevels" folyirat Szerkesztsge 2009.01.11. 17:59

„Kell-e a latin?” – ezt a ltszlag egyszer, m a magyar kultra hagyomnyait s jelenkort egyarnt rzkenyen rint krdst vlasztotta 1990-ben megjelent vitairata cml dr. Borzsk Istvn professzor, a XX. szzadi magyarorszgi kortudomny kiemelked kpviselje. A professzor r a maga rszrl – a mostani beszlgetsben is rszt vllal Takcs Lszl szavaival – „legfbb feladatai egyiknek tekintette…, hogy az elsorvasztott latinoktatst fellessze. Nagy visszhangot kivlt knyvben… polemizlt az eurpai humanizmus legmlyebb hagyomnyait rz latin oktatsa mellett.” A cmben megjellt polmit persze nem Borzsk tanr r kezdte: mondhatni, vszzados hagyomnyai voltak, vannak a krdsnek a magyar iskolk vilgban. Ez a rgi vita korntsem zrult mg le. Taln a magunk vigasztalsul is kijelenthetjk: mg nem dlt el semmi. De kijelenthetjk-e vajon tnyleg? Mg mieltt azonban elkezdennk a magunk kerekasztal beszlgetst a magyarorszgi latintantsrl, arra krem az asztal krl lket, az eszmecsere rsztvevit, hogy nhny szval mutatkozzanak be - kezdte a beszlgetst Balogh Mihly, a kerekasztal modertora. A beszlgets rsztvevi: Ben Klmnn Hegyi Amlia, dr. Gesztesi Enik, Czegldi Sndor, Takcs Lszl.
B. M.: Tartsunk rvid szemlt a klnbz latin nyelvi tanulmnyi versenylehetsgek fltt!
B. K.-n: a tanulk latin irnti rdekldst klnsen a versenyeken val rszvtel mutatja, mikzben persze azt is tudjuk, hogy latintanrok rendszeresen kapnak visszajelzseket a rgi tantvnyaiktl is. Kollgink idejket, erejket nem kmlve ksztik fel a versenyekre a tanulkat, legtbbszr nem is rakeretben. A msodik ve latint tanulk (mai nevn bel Jen) versenyt, amelyet az kortudomnyi Trsasg szervez, mintegy tz ve mr a minisztrium is tmogatja anyagilag. A verseny statisztikai adatai sajnos azt mutatjk, hogy mg 1996/97-ben mintegy 70 iskolbl 886 tanul vett rszt az els fordulban, majd ezek a szmok 1999/2000-re 105-re, illetve 1282-re nttek (ekkor mr minores s maiores kategriban), ugyanakkor a 2006/07-es tanvben mr (mindssze 63 iskolbl!) ismt csak 852-en indultak. Ez a tendencia is korbbi lltsainkat igazolja a tantrgy irnti rdeklds visszaessrl.
A nagyobb dikok nemzetkzi versenyzsi lehetsgnek, az olaszorszgi, arpini Cicero-versenynek 1986 ta lehetnk rsztvevi kezdetben 6-12 tanulval, 1998 ta 14 tanulval s 3 ksrtanrral. Az eredmnyeinkre bszkk lehetnk: htszer kerlt versenyznk a mintegy 600 versenyz kzl az 1-20. helyezett kz, tszr az els tz kz, 1995-ben pedig magyar gyztest hirdettek Arpinban. 1996-tl minden vben 10-13. helyezs kztt szerepelnek a tantvnyaink. Sajnos errl a szakmai sikerrl keveset tud az orszg.
Az orszgos tanulmnyi versenyeket (OKTV) az Oktatsi Hivatal szervezi minden tantrgybl. A latin bel Jen versenyt s az arpini vlogat versenyt az ELTE Latin Tanszke vette a kezbe. Ezeknek a versenyeknek a szervezse vgeredmnyben nagyon j. De nagyobb elismerst rdemelnnek a dikok, meg a felkszt tanrok.
Az 1980-as vekben indult latin OKTV-krl pontosabb adataink csak az 1995/96-os tanvtl vannak. Akkor 118 iskolbl 890 dik jelentkezett erre a megmretsre, amely adat a nyelvek kztt – az angol s a nmet utn – a negyedik helyezst jelentette. A jelentkezk szma azonban az els mrt adathoz kpest vrl vre cskkent. Kt v mlva (1997/8) mr csak 727, jabb t v mlva (2002/3) pedig szzegynhny iskolbl alig tbb mint 600. Az idei tanv az eddigi mlypont: mr csak 403 tanul jelentkezett az OKTV-re, de az iskolk gy is 114 tanult tudtak tovbbjuttatni a versenybe.
Az sem tett jt a latin OKTV-nek, hogy nhny ve a dntbe kerl tanulk szmt minden nyelv esetben egysgestettk, s egyttal a korbbi 50 frl 30 fre cskkentettk. Termszetesen hiba tiltakoztunk!
G. E.: a klnfle latin tantrgyi versenyeket n jl szervezettnek tlem, klnsen, ha ms tantrgyi versenyekkel vetjk ezeket ssze. A versenyekbe bevonjk a hat- s nyolcosztlyos tanulkat is. Jl felptett a versenyek rendszere is, ezen azt rtem, hogy a dikok kzpiskolai tanulmnyaik els perctl a vgig kapnak lehetsget tudsuk bizonytsra. A szervezk preczen, pontosan, alaposan dolgoznak, lehetsgeikhez mrten szpen jutalmazzk a tanulkat. Igaza van abban a kollgannek, hogy azon tanrok djazsra, akik sokszor erejkn fell, ingyen segtik, oktjk tantvnyaikat, gyakoroltatjk ket, jobban oda kellene figyelni. Nem az anyagi elismersk, hanem az erklcsi elismers lenne fontosabb.
rmmel vette az iskolm, hogy a szegedi blcsszkaron is megjelent egy verseny, s erre ebben a tanvben meghvst kaptunk. Taln ezt a versenyt is rdemes lenne orszgoss tenni. Mindenesetre szerintem ksznettel tartozunk, hlsak lehetnk a szervezknek, hogy felvllaljk s a legjobb tudsuk szerint el is ltjk ezt a kemny, sokszor tbb szz gyereket megmozgat munkt.
B. M.: Ejtsnk nhny szt a tanrkpzsrl is! Volt-e, van-e tlkpzs, van-e valamilyen rzkelhet vonzsa magnak a plynak? Mi jat hozhat a tanrkpzsben „Bologna”? Vrhatan hol lesznek akkreditlt latintanrkpz-helyek?
T. L.: a bolognai rendszerhez termszetesen igazodik a latintanr-kpzs is. Eszerint mr a hromves BA szakaszban kell pedaggiai alapoz kurzusokat flvenni, krediteket teljesteni. Az MA szakaszban azutn tulajdonkppen hrom diplomrt tanul a hallgat. A latintanri szakja mellett vgeznie kell egy msik tanrszakot is, illetve abszolvlnia kell egy „tanr-tanr” szakot is, ami vgl fljogostja, hogy a kt szaktrgybl megszerzett diplomjt tanrknt hasznostsa. Nlunk, a Pzmnyon, illetve tudomsom szerint az ELTE-n is megtrtnt egybknt a tanrkpes latin akkreditcija, a tbbi helyekrl viszont nincs megbzhat informcim.
Cz. S.: n gy rtesltem, hogy a szegedi egyetem szintn tl van az eljrson. De ha mr nlam a sz, mg valamit hadd tegyek hozz az egyetemek tanrkpz-felkszt szerephez! A latintanrok klasszika-filolgiai felkszltsgk alapjait ugyan megszerezik az egyetemen, de mr ott, elre fel kellene kelteni az ignyt – az eddigi gyakorlatnl sokkal erteljesebben – a vgzett tanrok rendszeres nmvelsre, a nyelvtani ismeretek szinten tartsra s fejlesztsre, a szakirodalom figyelemmel ksrsre.
G. E.: az n korbbi ismereteim arrl szltak, hogy Pcs is rendben van. jabban azonban olyan informcik jutottak el hozzm, hogy mgsem trtnt meg az ottani akkreditls.
B. M.: Mi a helyzet a tanrtovbbkpzssel? Mi volt a helyzet a kzelmltig, hogy vltozott esz, van-e most „orszgos gazdja” a latintantsnak s azon bell a tovbbkpzsnek?
B. K.-n: a tanrtovbbkpzst a kilencvenes vek elejtl, veken t az Orszgos Kzoktatsi Szolgltat Iroda szervezte. Hrom napos akkreditlt tovbbkpzsek voltak ezek, amelyeken igen nagy szmban vettek rszt az orszg minden tjrl rkez kollgk. A latintants roml krlmnyei ellenre, az venknti orszgos szakmai tovbbkpzs irnt folyamatosan igen nagy volt az rdeklds, amg az OKSZI szakrtjeknt lehetsgem volt a megszervezsre. Mg azok a latintanrok is eljttek a tovbbkpzsre, akiknek az iskoljukban nem volt lehetsgk latintantsra. A tovbbkpzsen kitlttt krdvek is azt bizonytottk, hogy kollgink ignylik, fontosnak tartjk a tovbbkpzst, mindig elismeren szltak a programrl, melyet, lehetleg az krseik szerint lltottunk ssze. Elismersre mlt mdon, sokan a rszvtel kltsgeit maguk fedeztk az iskola helyett.
A minisztriumi tszervezsek utn az OKSZI-utd Oktatsi Hivatal feladatkrbl ez a tevkenysg kikerlt, a tovbbkpzseket a pilisborosjeni minisztriumi httrintzmny vette t. Ott azonban csak rettsgi vizsgztatsra felkszt tanfolyamokat indtottak. Ezzel az egsz orszgra kiterjed, akkreditlt (kredit pontot ad) tovbbkpzs latinbl megsznt. Akkor n prblkoztam a kt kzeli egyetemen, de mind az ELTE, mind pedig a PPKE tl sok pnzt szedett volna be a kollgktl, de mg gy sem maradt volna pnz az eladk honorriumra. Pedig egy hromnapos, akkreditlt tovbbkpzsen valami szakmai tbbletet is nyjtani kell, nem lehet az idt pusztn beszlgetssel eltlteni. Ezrt krtem n a kollgkat az utols alkalomkor, amikor sszejhettnk, hogy ha valaki tud valamilyen megoldsi lehetsget a folytatsra, az szljon. gy s ekkor lpett be a tovbbkpzsbe a reformtus egyhz, Czegldi kollga szakmai vezetsvel. k vllalkoztak r, hogy ptoljk a kies llami tovbbkpzst. Nagy szeretettel s hozzrtssel, ldozatokkal ltjk vendgl a latinosokat, minden vben egy szombati napon. Nagyon rltnk a lehetsgnek, ksznet rte. gy gondolom azonban, mgis csak szksg lenne akkreditlt, tbb napos, llamilag tmogatott tovbbkpzsre.
Cz. S.: mindenkppen tbbet kellene tenni azrt, – s ebben sajt magamnak is mg tbbet kellene taln vllalnom – hogy ersdjn a kollgk sszetartozs-rzse. Ez gyben pldul mg jobban ki kellene hasznlni az. internetes lehetsgeket az informcik gyors terjesztsre, tovbbkpzsek s ms egyttltek szervezsre.
G. E.: vidki tanrknt nagyon nehz eljutni e tovbbkpzsekre. Htkznapokon szinte lehetetlen – tants, helyettests –, htvgn nagyon fraszt. Taln a tbbnapos, akkreditlt kpzs lenne hasznos, annl is inkbb, mivel a kollgknak ht vente 120 rs tovbbkpzsen kell rszt vennik. A baj azonban a hreink szerint az, hogy a kzponti kltsgvetsbl egyre kisebb sszeget fognak e clra fordtani. Ki fogja akkor az eladkat fizetni? Mibl s hogyan fognak akkor a kollgk Budapestre vagy Hdmezvsrhelyre eljutni? Pedig tovbbkpzsekre szksg van azrt, hogy a tanrok megismerkedhessenek az j kutatsi krdsekkel, terletekkel, a mdszertan legjabb problmafelvetseivel. Nekem nagyon hinyoztak volna ezek a lehetsgek, ha nem vettem volna rszt Budapesten az ELTE PhD kpzsn.
B. M.: Mi lehet az idelis misszija a magyar kzoktatsban a 21. szzad elejn a latintantsnak?
G. E.: gy gondolom, hogy ugyanaz lehet a XXI. szzadban a latin tants kldetstudata, mint a XX. szzadban, ha nem, akkor tnyleg nagy baj van. El kellene fogadtatni, hogy ez egy sokoldal, a kpessgeket s kszsgeket sokrten fejleszt trgy. S nem szabad arrl sem megfeledkezni, hogy erklcsi-eszttikai krdsekben is fogdzt jelenthet e nyelv. Ehhez a meggyzshez kellennek olyan tanrok, akadmikusok, hivatalokban dolgoz szakemberek, akik errl meggyzik a sokszor csak pillanatnyi rdekeket szem eltt tart, anyagi elmenetelre koncentrl trsadalmunkat. ssze kellene teht fognia ebben a szakmnak, s megtallni a latin tants helyt ebben a racionlis vilgban.
B. K.-n: az eurpai latintants helyzett rtkel s a teendket sszegz trevisi nemzetkzi konferencia zenete szmunkra az lehet, hogy a nyugat-eurpai orszgokban (az EU alapokmnyban is!) jra a figyelem kzpontjba kerlt a latin nyelv oktatsa. gy pl. Belgiumban fellltottk a Klasszikus Kultra Minisztriumt, Prizsban egy Eurpai Kulturlis Egyetemet fognak fellltani, amelyben nagy szerepet kap a latin, mint a kultrt hordoz nyelv. Minden adottsgunk megvan ma mg ahhoz, hogy a latin nyelv oktatsnak eurpai trekvseihez csatlakozhassunk. Az EU csatlakozs vben szerettk volna kezdemnyezni, hogy Magyarorszg nyilvntsa ki az ezerves eurpai kultrhoz val tartozst azzal is, hogy belpsnek vben egy napot a mig l grg-latin kultra s nyelv nnepnapjv nyilvnt. Ennek az tletnek a megvalstsa mig vrat magra, pedig ezt az nnepnapot sokflekppen rtkess s rdekess lehetne tenni a trsadalom minden korosztlya s rtege szmra.
A grg-latin kultra, nyelv minden tudomnyt megalapoz, magba foglal: a filozfit, matematikt, jogot, irodalmat, trtnelmet, etikt, biolgit s a tbbit. Sajt irodalmunkat, trtnelmnket sem ismerhetjk meg alaposabban, s nem rthetjk meg nagy gondolkodinkat, klasszikus mvszeinket sem, a latin ismerete nlkl. tfog mveldstrtnetet egyetlen tantrgy sem kpes kzvetteni, csak a latin.
Transzfer hatsa a nyelvek tanulsra kzismert. Mind az idegen nyelvek, mind pedig a magyar nyelvtan tantsa sokkal eredmnyesebb, hatkonyabb lehet az alapoz latinnal a httrben, ez utbbi konkrt, szemlyes tapasztalatom.
Rendkvl nagy hatssal van a gyermeki szemlyisg fejldsre, nemes emberi tartsra, helyes etikai magatartsra nevel. Elismert tuds, mvelt gondolkod, eredmnyes rtelmisgi, okos polgr latin nyelv nlkl nem vlhat senkibl.
Cz. S.: A nyugati vilg a hagyomnyokhoz val ktds s az azoktl val elszakads sajtos ktlhzsban l. Tbb helyen, mint pldul Spanyolorszgban is, megfigyelhet a latintants visszaszorulsra, majd ismt eltrbe kerlsre.
T. L.: a krds megvlaszolshoz valban rdemes krlnzni a hatrainkon tl is. Blcs dolog lenne legalbb egy pillantst vetni a latin nyelv eurpai unis flrtkeldsre, vagy akr a nmet nyelvterleten rvnyesl tarts elismersre. Nmetorszgban ugyanis a humn irnyultsg kzpfok oktatsban ktelez tantrgy a latin nyelv.
B. M.: rjuk le nhny mondatban – klns tekintettel az imnt megfogalmazott kldetskpre – az ltalunk relisan vrt-jsolt jvkpet!
G. E.: n csakis relisan tudok gondolkodni, nem rdekelnek az idek. Az ltalam idelisnak tartott – s fent kifejtett – dolgokat meg is lehetne valstani, csak szles sszefogsra, a latin tants fontossgt elfogad szakemberekre van szksg minden szinten. Ha ez az sszefogs nem trtnik meg, akkor szerintem nem fog e trgy misszis szerepet betlteni, a dikok kzl egyre kevesebben fogjk vlasztani. S n mg egy dologban hiszek, ti. ha mg egyszer eltnik az iskolk egy jelents rszbl a latin tants, akkor nem fogjuk tudni jraindtani, s gy a rendszervlts ta eltelt kb. 20 v munkja krba vsz. Mindenesete kvncsi vagyok, hogy ez eljut-e az rdekeltekhez, hogy k is gy gondolkoznak-e? Ha nem, akkor a latin ismt „megtrt” trgy lesz az iskolk nagy rszben, dlutn, hetedik, „nulladik” rkban, szakkri keretekben fogjuk tantani mg az elit iskolkban is. Tanrok fognak lehetetlen helyzetbe jutni, lls nlkl maradnak, vagy csak a msik szakjukat – amennyiben van nekik – fogjk tantani. De az igazi vesztesek a gyerekek lesznek, akik nem ismerhetik meg az eurpai kultra, mveltsg alapjait. S ezltal – noha nem is fogjk tudni – szegnyebbek vlnak.
B. K.-n: vilgosan kirajzoldik, hogy az elit iskolk, az egyhzi iskolk meg fogjk tartani a latin pozcijt. A tbbi iskolban 3. idegen nyelvknt fogjk megtartani, ha az igazgat megfelelen rtkeli a kollga munkjt. Az egyetemeken, remlhetleg, nagyobb hangslyt kap a blcsszeknl, orvosin, jogszoknl. A latintants jvje egybknt a tanult emberfktl fgg: ha lesznek olyan blcs szlk, rtelmes igazgatk, akik ismerik a latin nyelv rtkeit, hatst, akkor lesz jvje. Ha az egyetemek is, mint korbban, ignylik a latint, akkor az visszahat a kzpiskolai oktatsra is. De a tangyirnytsnak ebben megkerlhetetlen lesz a felelssge a jvben is.
Azt mindenesetre egyrtelmen kijelenthetem, hogy a magam rszrl semmikppen nem fogadom el a latint httrbe szort trekvseket sem. Vlemnyem szerint a hat osztlyos gimnziumokban kezdetektl, a ngy osztlyosokban pedig vgig kellene latint tantani – mghozz legkevesebb heti hrom rban.
Cz. S.: sajnos valban visszaszorulban a latin, de n bzom abban, hogy krlbell kt-hrom v mlva meg lehet lltani a folyamatot. Nagy krds, addigra hny helyen szenved slyos krosodst a latintants azzal, hogy a latinszakos kollga nyugdjba megy, s a helyre nem latinszakos kerl. Sok mlik azon, sikerl-e emelni a latin presztzst a szlk s a pedaggusok kztt, illetve a pedaggus szakma „elitjben”, akik a szakfolyiratokon keresztl prbljk irnytani a kzvlemnyt.
B. M.: Bizonyra sok szp s blcs latin mondst, – proverbiumot s sententit – volt alkalmuk plyjuk sorn megtantani a dikoknak. Ha most egyet kellene vlasztaniuk kzlk – akr mottjaknt ennek a beszlgetsnek –, melyik lenne az?
G. E.: Hominis mens discendo alitur et cogitando, azaz „Tanuls s gondolkods fejleszti az emberi elmt.” Azrt vlasztottam ezt a sententit, mert – miknt az a vlaszaimbl is kitnik – hiszek abban, hogy meg kell tantani a gyerekeket gondolkodni s tanulni. Hiszek abban is, hogy ezek elsajttsa ltal gyarapodik, csiszoldik az elmnk, s ebben van risi szerepe a latin tantsnak.
B. K.-n: ha nagyon szomor vagyok, Aeneas szavaira gondolok: Durate, et vosmet rebus servate secundis! Ez az idzet Vergilius Aeneisnek els knyvbl a 208. sor, s magyarul azt jelenti, hogy „Brjtok ki, az letetek mg kell a jvnek!” A mondatom elssorban a kollgimnak szl.
Cz. S.: az n idzetem szintn Vergilius Aeneisbl val, a hatodik nek 95. sora mintha hozzm szlna: Tu ne cede malis, sed contra audentior ito! Magyarul: „Te ne htrlj a bajok ell, hanem szllj szembe velk merszebben!”
T. L.: A kollgk idzetei utn nekem, sajnos, kevsb optimista idzet jut eszembe. Szent Jeromos rja egyik levelben: Orbis Romanus ruit et tamen cervix nostra erecta non flectitur. Magyarul krlbell ez a jelentse: „A Rmai Birodalom megdlt, de a mi bszkn felemelt fejnk mgsem hajlik.” Ha krbetekintnk, valami hasonlt lthatunk magunk krl: vilgunk, kultrnk hihetetlen gyors talakulst, hagyomnyos rtkrendek sszeroppanst, s ebben a helyzetben sokszor alig tehetnk mst, mint megprbljuk mindezt emelt fvel vgignzni.
B. M.: Ksznm ezt a tartalmas beszlgetst, amelyet legfljebb abbahagyhatunk most, de nem tekinthetnk befejezettnek. Ezt azrt is mondom, mert a szba kerlt krdsek egy rszt, mint pldul a ktszint rettsgi, vagy az j rendszer tanrkpzs ltal flvetett problmkat sem tudtuk a szksges alapossggal megvitatni. De mondom azrt is, mert bizonyos tmkra mg rintlegesen sem volt alkalmunk (idnk s helynk) kitrni. Gondolok itt pldul – a flsorolst a teljessg ignye nlkl vllalva – a latin nyelvvizsgt rint gondokra, a tanrok (hinyz) szakmai szervezdsre, azutn a latintants aktulis krdseinek publicitst ad kzssgi portlok, blogok megszervezsre, indtsra.
Valamit itt s most mindenesetre elkezdtnk, amit taln rdemes lesz mg folytatni majd. A magunk rszrl annyit mr most fl tudunk ajnlani az gy rdekben, hogy az elektronikus Knyv s Nevels „hasbjain” idnknt visszatrnk a latintants aktulis llapotra, akr jabb beszlgets keretben, akr egyb mfaj rsokban, akr a trgyban rintett ms szereplk vlemnynek teret adva.
Zrgondolatknt hadd csatlakozzam magam is a kerekasztal krl helyet foglalt partnereim latin blcsessgeihez, egy, a beszlgets hangulathoz s a tbbiek „zenethez” ill idzettel, a Magyar Tudomnyos Akadmia 1831-ben vlasztott jelmondatval, amelyet – ha jl tudom – egy angol humanista pota rta le elszr. Post nubila Phoebus, azaz – grf Szchenyi Istvn utn szabadon, magyarul: „Borura der”.
Vagyis: Kell a latin!
A LATINTANTS TRTNETVEL S MDSZERTANVAL FOGLALKOZ FONTOSABB IRODALOM
goston Julin: Latintants az j tanterv s utasts alapjn grammatikai fokon. = Magyar Kzpiskola, 1940. 10. sz. 161-165. p.
Balassa Brun: A latintants trtnete. Bp. 1930. 331. p.
Borzsk Istvn: A latin nyelv szelleme. Bp. 1942. 96 p.
Borzsk Istvn: Kell-e a latin? Bp. 1990. 299 p.
Gerb Jzsef: Klasszikus vilg s modern mveltsg. Bp. 1912.
Jirka Alajos: A latin s a fikzpiskola. Partheon. A klasszikus mveltsg bartai egyesletnek kzlemnyei. 8. Bp. 1934
Kalls Ede: Cskevnyes elemek latin nyelvtantsunkban. =Magyar Kzpiskola, 1936. 4. sz. 103-1o7. p.
Korps Ferenc: Mirt tanul a gimnazista latin nyelvet? Bp. 1936. 24p.
Kovts Gyula: Cicer j szerepe a magyarorszgi latintantsban. = Magyar Paedagogia, 1942. 1-3. sz. 40-55. p.
Krsi Henrik: A klasszikusok tanulmnyozsa. =Nptantk Lapja, 1925. 25-26.,sz. 3-4. p.
Magyar Lszl: Jtszva latinul. Bp. 1941. 110 p.
Mart Kroly: A latin s az egyetemi tanulmnyok. = Partheon. A klasszikus mveltsg bartai egyesletnek kzlemnyei. 8. Bp. 1934.
Mayer Jzsef: A reliskola egykor s most. A latin nyelv tantsnak clja a reliskolban. Bp. 1887. 17 p.
Nagy Jzsef: A gimnziumi latintants vezrelvei. Bp. 1936. 23 p.
Petrovich Ferenc: A latin nyelv mlt s jelen llapota haznkban. = Orszgos Kzpiskolai Tanregyesleti Kzlny, 1868.
Prnai Lajos: Latin olvasmnytrgyals. = Magyar Kzpiskola,, 1937. 9. sz. 267-274. p.
Rados Tams: A tiszta latin stlus krdse gimnziumi oktatsunkban. Bp. 1941. 105-106.p.
Rvay Jzsef: Megtanulok latinul. Bp. 1943. 324. p.
Reisz Gyrgy: j clok, eszkzk. (A latin nyelvtants korszerstse.) = Magyar Kzpiskola, 1941. 5. sz. 66-71. p.
Ritok Zsigmond: A kzpiskolai latintants helyzete Magyarorszgon 1945 s 1995 kztt. = Valsg, 2000. 7. sz. 46-60. p.
Tth Bla: A nyelvek (elssorban a latin) tantsa a kollgiumban az Entwurf bevezetsig. = A debreceni reformtus kollgium rtestje 1886/87-1897/89. Debrecen, l989.
Tth Pl: Anyagvizsglat a latin nyelvbl. = Nevelsgyi Szemle,, 1942. 174-182., 217-222. p.
Vajda Lszl: Gondolatok a latin irodalom tantsrl. = Nevelsgyi Szemle, 1938. 431-444. p.
Waldapfel Jnos: A latin nyelv gye. = Kzmveltsg s nevels. Bp. 1938. 186-189. p.
|